Assessoria Pellicer, Notícies

Compte enrere per al tancament fiscal i comptable de l’exercici 2022

nov. 8, 2022
Informació important No hi ha dubte que en l’última part de l’any és molt recomanable realitzar una estimació de la liquidació de l’impost sobre societats (IS) i de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) abans del tancament de l’exercici. Això és així perquè ens permetrà obtenir una informació aproximada de quina serà la factura fiscal de l’exercici en curs, i així tenir la capacitat de poder actuar. L’objectiu és optimitzar-ne la tributació abans que es produeixi la seva meritació el 31 de desembre. Per a això, l’ajudem a fer les seves operacions de tancament fiscal i comptable amb les màximes garanties i eficiència.
S’acosta el final de l’any 2022 i sens dubte hem de fer revisió de la nostra fiscalitat i comptabilitat a fi de poder optimitzar en la mesura que sigui possible la nostra factura amb Hisenda. Ara és el moment d’aplicar i conèixer adequadament la normativa fiscal del tancament fiscal i comptable de l’any 2022, aprofitant les opcions que ofereixen els diferents impostos, especialment l’impost sobre societats i l’IRPF per a societats, empresaris i professionals. Tingui present que aquest exercici 2022 es presenta com un any que oferirà múltiples novetats, derivades tant del «paquet normatiu» aprovat pel legislador, com de la normativa prevista que s’aprovi abans que acabi l’any, com el projecte de Llei de foment de l’ecosistema de les empreses emergents («Llei d’empreses emergents») o la mesures que s’incorporaran en els pressupostos generals de l’Estat de 2023 o en lleis que permetin la seva posada en marxa l’any que ve com ha informat el Govern. D’altra banda, les diferents mesures aprovades pel Govern per frenar la crisi sanitària i econòmica provocada pel coronavirus tenen repercussió en l’àmbit tributari. Així, els ERTO, la prestació per cessament dels treballadors autònoms, les rebaixes o moratòries del lloguer, les compensacions econòmiques satisfetes als treballadors a distància (teletreball), les línies d’avals ICO COVID-19, les pèrdues de valor de les inversions en accions, etc. influeixen en l’IS/IRPF de 2020. Pel que fa a l’impost sobre societats no podem oblidar per a aquest tancament de l’any:
  • Tributació mínima en l’IS del 15% a determinats contribuents: amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’01-01-2022 s’introdueix una regla de tributació mínima del 15% en l’impost sobre societats.
  • Reducció de la bonificació en quota aplicable a les societats acollides al règim especial d’arrendament d’habitatges: amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’01-01-2022, es redueix del 85% al 40% la bonificació fiscal per a les entitats que es dediquen a l’arrendament d’habitatge.
  • Nou còmput del nombre mínim d’accionistes de la SICAV i règim transitori de dissolució i liquidació durant l’any 2022: per evitar que aquest instrument d’inversió col·lectiva s’utilitzi en la planificació patrimonial d’alts patrimonis, l’aplicació del tipus reduït de l’1% en l’IS es reserva, amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’1 de gener de 2022, a aquelles SICAV el nombre mínim d’accionistes (100) de les quals s’assoleixi amb inversors que hagin adquirit accions el valor liquidatiu de les quals a la data d’adquisició sigui igual o superior a 2.500 euros -12.500 euros per computar el nombre mínim d’inversors (20) de cada compartiment en aquesta mena de SICAV-.
  • Nova deducció per a contribucions empresarials a sistemes de previsió social empresarial en l’impost sobre societats: amb efectes per a períodes impositius que comencin a partir del 2 de juliol de 2022, les societats podran practicar una deducció en la quota íntegra del 10% de les contribucions empresarials imputades a favor dels treballadors amb retribucions brutes anuals inferiors a 27.000 €, sempre que aquestes contribucions es facin a plans de pensions d’ocupació.
Des del punt de vista comptable, és important detectar si falta alguna cosa per comptabilitzar i corregir errors, reclassificació dels saldos dels comptes en funció del venciment, etc. Hem de portar els processos pel càlcul del resultat comptable i la base imposable de l’impost sobre societats, realitzant els ajustos comptables i extracomptables. A més d’aprofundir en els avantatges fiscals que pot obtenir amb l’aplicació de la normativa. Per a això fem un estudi de totes les partides que intervenen en les operacions de tancament, inclosos els diferents règims especials i les diferències per als contribuents persones físiques empresaris i professionals. Pel que fa a l’IRPF per a empresaris i professionals no podem oblidar per a aquest tancament de l’any:
  • Pròrroga dels límits excloents del mètode d’estimació objectiva («mòduls»): per a 2022 es mantenen els mateixos mòduls i instruccions d’aplicació que en 2021, així com les quanties de 250.000 i de 125.000 € per al volum de rendiments íntegres l’any anterior corresponent al conjunt de les activitats econòmiques, excepte les ramaderes, forestals i pesqueres, i per a les operacions respecte de les quals estiguin obligats a facturar, respectivament. Així mateix, es manté en 250.000 € la quantia del volum de compres en béns i serveis que no es pot superar sense sortir del règim.
  • Límits de reducció en la base imposable de les aportacions i contribucions a sistemes de previsió social: amb efectes des de l’01-01-2022, es modifiquen diferents límits en relació amb els sistemes de previsió social.
  • Es redueix de 2.000 a 1.500 € l’import anual màxim d’aportacions i contribucions a sistemes de previsió social amb dret a reducció.
  • Aquest límit s’incrementarà en 8.500 € (és a dir, fins a 10.000 €), quan l’increment provingui de contribucions empresarials o d’aportacions del treballador al mateix instrument de previsió social, si les aportacions del treballador igualen o són inferiors a la contribució empresarial. És a dir, és necessari que les aportacions de l’empresa siguin superiors o iguals a les del treballador.
  • A aquest efecte, les quantitats que aporti l’empresa que derivin d’una decisió del treballador, tindran la consideració d’aportacions del treballador.
  • En el cas d’assegurances col·lectives de dependència contractades per empreses per cobrir compromisos per pensions, s’estableix un límit addicional de 5.000 € anuals per a les primes satisfetes per l’empresa.
  • Es modifiquen d’acord els límits financers d’aportacions i contribucions als sistemes de previsió social.
  • Finalment, es redueix de 2.000 a 1.500 € el límit anual màxim per al conjunt de les reduccions practicades per totes les persones que satisfacin primes a assegurances privades que cobreixin exclusivament el risc de dependència greu o de gran dependència a favor d’un mateix contribuent, incloses les del mateix contribuent.
  • Noves deduccions per obres de millora de l’eficiència energètica en habitatges: amb efectes des del 6 d’octubre de 2021 (Reial decret llei 19/2021, de 5 d’octubre), s’introdueixen noves deduccions en l’IRPF del 20%, 40% o 60% per obres en habitatges i edificis residencials que millorin l’eficiència energètica i en l’exclusió de tributació en aquest impost de determinades subvencions i ajuts per a la rehabilitació.
  • Activitats econòmiques: els empresaris i professionals poden aplicar els incentius de l’IS i, si és el cas, els previstos per a empreses de reduïda dimensió. A més de les despeses deduïbles segons l’IS, hem de considerar les primes de les assegurances de malaltia satisfetes per l’empresari per a la seva pròpia cobertura i la del seu cònjuge i fills menors de vint-i-cinc anys que convisquin amb ell, fins a un límit de 500,00 € per persona i any o de 1.500 € en cas de persones amb discapacitat que donen dret a aplicació de l’exempció.
Recordi que ja no s’exigeix el requisit del local perquè l’arrendament d’immobles sigui qualificat d’activitat econòmica, i que la renda que obté un soci que presta serveis a la seva societat es qualificarà d’activitat econòmica quan els serveis que el soci presti estiguin enquadrats en la secció 2a de les tarifes de l’impost sobre activitats econòmiques (IAE) i, a més, el soci estigui donat d’alta en el règim especial de treballadors autònoms (RETA) o en una mutualitat alternativa. En cas d’estar acollit al règim d’estimació directa simplificada, es limita la quantia que es determina per al conjunt de provisions deduïbles i despeses de difícil justificació (5% del rendiment net) a un import màxim de 2.000 € anuals. Si determina els rendiments nets pel mètode d’estimació objectiva -és a dir, per mòduls- pot ser el moment de comparar aquest sistema amb el d’estimació directa i, si és el cas, renunciar a mòduls el mes de desembre de 2022 per canviar en 2023. Recordi que a partir de 2023 els qui hagin estat d’alta com a autònoms en el període impositiu estaran obligats, en qualsevol cas, a declarar en l’IRPF. A més, els autònoms en estimació directa en l’IRPF poden deduir les despeses de subministraments de l’habitatge parcialment afecte a l’activitat econòmica, com ara aigua, gas, electricitat, telefonia i Internet, en el percentatge resultant d’aplicar el 30% a la proporció existent entre els metres quadrats de l’habitatge destinats a l’activitat respecte a la seva superfície total, excepte que es provi un percentatge més alt o inferior. També seran despeses deduïbles per a la determinació del rendiment net en estimació directa les despeses de manutenció incorregudes en el desenvolupament de l’activitat econòmica, amb uns certs límits.
  • Deduccions: aprofiti les deduccions per inversió en habitatge habitual (per a contribuents que van adquirir el seu habitatge habitual o que van pagar quantitats per a la seva construcció abans de l’01-01-2013), per lloguer d’habitatge habitual (contribuents amb un contracte d’arrendament anterior a l’01-01-2015), donatius, actuacions per a la protecció del Patrimoni Històric Espanyol i del Patrimoni Mundial, per inversió en empreses de nova o recent creació, per rendes obtingudes a Ceuta i Melilla, per la realització d’activitats econòmiques, per família nombrosa o persones amb discapacitat a càrrec, o la deducció per maternitat, així com les noves deduccions del 20%, 40% o 60% per obres en habitatges i edificis residencials que millorin l’eficiència energètica i en l’exclusió de tributació en aquest impost de determinades subvencions i ajuts per a la rehabilitació. És molt important que no s’oblidi de verificar les deduccions que li ofereix la normativa aplicable en funció de la comunitat autònoma on tingui la seva residència fiscal.
Avanci novetats fiscals 2023 Caldrà tenir en compte per a una adequada planificació de cara a l’any 2023, les mesures fiscals que el legislador té pendent d’aprovar abans que acabi l’exercici 2022. Respecte a l’IRPF s’augmenta la reducció dels rendiments del treball i d’activitats econòmiques i el límit de l’obligació de declarar quan es perceben rendes del treball de més d’un pagador. També s’eleva la reducció en 2023 per als contribuents que determinen els seus rendiments en estimació objectiva i s’augmenta el percentatge que s’aplica a les despeses de difícil justificació per als qui determinen el rendiment en estimació directa simplificada; es regulen nous límits a les aportacions als plans de pensions i s’estableixen dos trams més en la tarifa de l’estalvi per a rendes superiors a 200.000 euros. Tant en el règim d’estimació objectiva en l’IRPF, com en els règims especials simplificat i de l’agricultura, ramaderia i pesca de l’IVA, es prorroguen els límits establerts per a 2022. Respecte a l’impost sobre societats s’estableix un tipus reduït de gravamen del 23 per 100 per a les empreses que facturen menys d’1.000.000 € i que no siguin entitats patrimonials. El govern ha anunciat altres mesures fiscals, com l’aprovació d’un nou gravamen temporal per a les grans fortunes o la limitació en l’impost sobre societats de la compensació de les pèrdues de les entitats que formen part d’un grup fiscal. No obstant això, aquestes s’inclouran en un altre projecte o proposició de llei, per la qual cosa seran objecte de la nostra anàlisi en una altra circular, una vegada el text es publiqui. Tot això sense perjudici de les novetats normatives establertes per les respectives comunitats autònomes i la normativa foral del País Basc i Navarra, i que s’han de tenir en compte per als residents fiscals en aquests territoris, com per exemple en relació amb les noves autonòmiques o les modificades i si s’ha establert noves deduccions o modificat algunes de les existents. Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquest tema a fi d’ajudar-los a fer les seves operacions de tancament fiscal i comptable amb les màximes garanties i eficiència.
llegir més

Ajuts i subvencions per a empreses i pimes

nov. 8, 2022
Informació important Per a les empreses i pimes relacionem a continuació una llista d’ajuts, subvencions i finançament en l’àmbit estatal que poden resultar d’interès per a l’impuls de noves idees i la promoció de nous projectes empresarials.
1. Ajuts dirigits a impulsar la innovació oberta a través de la iniciativa «Activa startups», en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 241 Data de publicació: 7/10/2022 Termini: 7/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/07/pdfs/BOE-B-2022-30571.pdf2. Ajuts per a incentivar la consolidació de la recerca Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 244 Data de publicació: 11/10/2022 Termini: 24/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/11/pdfs/BOE-B-2022-31212.pdf3. Subvencions de 2022 per a la realització de cursos de formació per a la capacitació digital i sostenibilitat en l’àmbit del transport i la mobilitat, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència -finançat per la Unió Europea- Next Generation EU Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 237 Data de publicació: 3/10/2022 Termini: 4/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/03/pdfs/BOE-B-2022-30113.pdf4. Subvencions «Segell d’excel·lència ISCIII-HEALTH» de l’Acció estratègica en salut 2021-2023 Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 248 Data de publicació: 15/10/2022 Termini: 15/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/15/pdfs/BOE-B-2022-31609.pdf5. Ajuts a les plataformes tecnològiques i d’innovació Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 251 Data de publicació: 19/10/2022 Termini: 22/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/19/pdfs/BOE-B-2022-32085.pdf6. Ajuts a la distribució internacional de pel·lícules cinematogràfiques espanyoles corresponent a l’any 2022, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 256 Data de publicació: 25/10/2022 Termini: 16/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Cultura i Esport https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/25/pdfs/BOE-B-2022-32968.pdf7. Ajuts per a la provisió de connexió de backhaul mitjançant fibra òptica a emplaçaments de les xarxes públiques de telefonia mòbil Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 258 Data de publicació: 27/10/2022 Termini: 11/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/27/pdfs/BOE-B-2022-33193.pdf8. Ajuts, per a empreses del sector del fred industrial, dirigits a la contractació de joves inscrits en el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 259 Data de publicació: 28/10/2022 Termini: 21/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/28/pdfs/BOE-B-2022-33256.pdf9. Ajuts públics corresponents a diversos programes i subprogrames del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació 2021-2023 Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 260 Data de publicació: 29/10/2022 Termini: 11/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/29/pdfs/BOE-A-2022-17714.pdf10. Subvencions de la Fundació Biodiversitat, F.S.P., per al foment d’actuacions dirigides a la renaturalització i resiliència de ciutats espanyoles corresponent a l’any 2022 en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 251 Data de publicació: 19/10/2022 Termini: 22/12/2022 Organisme oficial: Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/19/pdfs/BOE-B-2022-32084.pdf11. Ajuts a projectes de col·laboració internacional Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 250 Data de publicació: 18/10/2022 Termini: 3/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/18/pdfs/BOE-B-2022-31963.pdf12. Subvencions a les organitzacions associades de distribució, per a sufragar les despeses administratives, de transport i emmagatzematge Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 254 Data de publicació: 22/10/2022 Termini: 6/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/22/pdfs/BOE-B-2022-32554.pdf
llegir més

La UE aprova la Directiva sobre salaris mínims

nov. 8, 2022
Informació important La Directiva recull el deure dels estats membres de garantir que l'actualització periòdica i oportuna dels salaris es dugui a terme almenys cada dos anys (o, com a màxim, cada quatre anys en el cas dels països que utilitzen un mecanisme d'indexació) automàtica). Els Estats membres adoptaran les mesures necessàries per donar compliment al que estableix la Directiva com a molt tard el 15 de novembre de 2024.
Us informem que al Diari Oficial de la Unió Europea s'ha publicat la Directiva (UE) 2022/2041 del Parlament Europeu i del Consell de 19 d'octubre de 2022 sobre uns salaris mínims adequats a la Unió Europea. El passat 6 de juny de 2020 la Comissió Europea feia els primers passos per fixar una remuneració mínima als països de la UE equivalent al 60% del seu sou mitjà nacional. La norma s'acaba de materialitzar mitjançant aquesta Directiva (UE) 2022/2041. L'objectiu de la norma és millorar les condicions de vida i de treball dels treballadors als territoris de la Unió Europea, en particular pel que fa a l'adequació dels salaris mínims, amb la finalitat de contribuir a una convergència social a l'alça i reduir la desigualtat salarial. La norma s'aplica a tots els empleats de la Unió Europea que tinguen un contracte de treball o una relació laboral en vigor en algun Estat membre. En primer lloc, sobre l'adequació dels salaris mínims legals i pel que fa als Estats membres en què hi hagi salaris mínims legals, la norma preveu l'obligació d'establir els procediments necessaris per a la fixació i actualització d'aquests d'acord amb un conjunt de criteris clars, amb l'objectiu d'assolir un nivell de vida digne, reduir la pobresa dels treballadors, fomentar la cohesió i la convergència social a l'alça i reduir la bretxa salarial de gènere. Els estats membres han de determinar aquests criteris de conformitat amb els usos nacionals en el dret aplicable en qüestió, les decisions adoptades pels seus organismes competents o acords de negociació tripartida. Els criteris s'han d'establir de manera clara i han d'incloure, almenys, els elements següents: a) el poder adquisitiu dels salaris mínims legals, tenint en compte el cost de la vida; b) la quantia general dels salaris i la seva distribució; c) la taxa de creixement dels salaris i d) els nivells i l'evolució de la productivitat nacional a llarg termini. Això no obstant, la directiva no prescriu un nivell específic per al salari mínim que hagin d'assolir els Estats membres, de manera que la fixació del salari mínim continuarà sent una competència autònoma de cada Estat. Així mateix, el text recull el deure dels estats membres de garantir que l'actualització periòdica i oportuna dels salaris es dugui a terme almenys cada dos anys (o, com a màxim, cada quatre anys en el cas dels països que utilitzen un mecanisme d'indexació automàtica). En segon lloc, pel que fa al foment de la negociació col·lectiva, la directiva preveu una sèrie de mesures destinades a augmentar el nombre de treballadors coberts per la negociació col·lectiva i facilitar l'exercici d'aquest dret en aquesta matèria, com ara: i) fomentar el desenvolupament i el reforçament de capacitat dels interlocutors socials, ii) promoure unes negociacions constructives, significades i informades, i/o iii) adoptar mesures per protegir el dret de negociació col·lectiva d'actes de discriminació. En aquest sentit, es recull que tot Estat membre on la taxa de cobertura de la negociació col·lectiva sigui inferior a un llindar del 80% establirà un marc de condicions que afavoreixin la negociació col·lectiva, així com un pla d'acció. El pla dacció ha de fixar un calendari clar i mesures específiques per augmentar progressivament la taxa de cobertura de la negociació col·lectiva. Així mateix, s'estableix el deure dels Estats membres d'adoptar les mesures necessàries per implicar els interlocutors socials en la fixació i l'actualització dels salaris mínims legals d'una manera oportuna i efectiva. Per acabar, el text estableix que els Estats membres adoptaran mesures per millorar l'accés efectiu dels treballadors a la protecció del salari mínim legal. Entre elles, s'inclouen controls per part de les inspeccions de treball, informació fàcilment accessible sobre la protecció del salari mínim i el desenvolupament de la capacitat de les autoritats encarregades de vetllar pel compliment de la legislació per prendre mesures contra els ocupadors que transgredeixin normativa en aquesta matèria. Així mateix, s'estableix el deure que els Estats membres garanteixin que la informació relativa als salaris mínims legals ia la protecció del salari mínim establerta als convenis col·lectius universalment aplicables, inclosa la informació sobre els mecanismes de reparació, estigui a disposició del públic de manera exhaustiva i fàcilment accessible, també per a les persones amb discapacitat. D'altra banda, es preveu l'obligació per part dels Estats de vetllar perquè els treballadors (inclosos aquells la relació laboral dels quals hagi finalitzat) tinguin accés a una resolució de litigis efectiva, així com el deure d'adoptar les mesures necessàries per protegir els treballadors i els seus representants contra qualsevol tracte desfavorable. En aquest sentit, els Estats membres establiran normes relatives a les sancions aplicables a les vulneracions dels drets i obligacions inclosos en l'àmbit d'aplicació de la directiva, quan aquests drets i obligacions estiguin establerts al dret nacional o als convenis col·lectius. La directiva entrarà en vigor als 20 dies de la publicació. No obstant això, es recull que els Estats membres adoptaran les mesures necessàries per donar compliment al que estableix la directiva com a molt tard el 15 de novembre de 2024. Poden posar-se en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre això . Una cordial salutació,
llegir més

Venda d'unitat productiva i pre-pack concursal a la Reforma de la Llei Concursal

nov. 8, 2022
Informació important La novetat principal de la Llei 16/2022 de Reforma Concursal en relació amb la venda d'unitats productives per la societat deutora durant el procés concursal és la regulació detallada del procediment preparatori o pre-pack mitjançant l'auxili d'un expert nomenat pel jutge que coneixerà del concurs. La venda d'unitat productiva i el prepack concursal són instruments jurídics destinats a la venda, per part de l'empresari deutor, de l'empresa en funcionament i es regulen als articles 224 bis 1 i 224 ter i següents de la Llei Concursal, respectivament . El pre-pack concursal, tal com el seu nom indica, és una eina prèvia a l'inici del concurs i ha estat afegida de forma nova per la Reforma de la Llei Concursal vigent des del 26 de setembre- encara que ja era de freqüent utilització en la pràctica, el seu objectiu és agilitzar la venda de la unitat productiva un cop oberta al concurs. La venda d'unitat productiva consisteix a presentar juntament amb la sol·licitud de concurs davant del jutjat una proposta escrita i vinculant de compra d'una o diverses unitats productives, per part d'un creditor o una persona aliena al concurs. La persona que adquireix aquesta unitat productiva s'ha de comprometre a continuar l'activitat productiva o reiniciar-la per un mínim de tres anys, i se li pot reclamar una indemnització per danys i prejudicis per part de qualsevol afectat si no complís aquest compromís. Aquesta proposta dadquisició pot ser realitzada també per persones treballadores interessades en la successió dempresa. Si concorressin diverses ofertes el jutge sol·licitarà informe a l'administració concursal avaluant les diferents propostes, a més a més s'ha de pronunciar sobre els efectes que tindria sobre el concurs la resolució dels contractes que derivi de cadascuna de les propostes. A efectes laborals i de seguretat social s'aplica la normativa existent per al cas de successió d'empresa. La nova figura del prepack processal constitueix la fase prèvia a la venda d'unitat productiva ja descrita per al cas d'insolvències imminents o actuals i encara que la unitat productiva ja hagués cessat a l'activitat. Consisteix en el nomenament d'un expert per tal que recull ofertes de tercers per a l'adquisició de la unitat productiva. El jutge emetrà una resolució de nomenament d'expert, fixant la durada de l'encàrrec i la retribució que s'ha d'abonar. A més de la rapidesa i l'eficàcia en la venda d'unitat productiva un cop iniciat el concurs, el sentit d'aquesta figura també és evitar la pèrdua de valor del patrimoni empresarial un cop iniciat el concurs. Finalment, la Llei preveu que l'adquisició d'unitat productiva no porta associada l'obligació de pagament dels crèdits no satisfets abans de la venda. El mateix article recull una sèrie d'excepcions a aquesta premissa general que són el pacte d'assumpció d'aquestes obligacions entre les parts, l'obligació legal de fer-ho i els crèdits aborals i de seguretat social corresponents a treballadors de la unitat productiva venuda i als contractes dels quals passi a figurar com a empresari, és a dir que se subrogui, l'adquirent. Finalment, si el comprador és una persona especialment relacionada amb el concursat, cas en què sí que portaria associada l'obligació de pagament dels crèdits pendents. Podeu posar-vos en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir al respecte. Una cordial salutació, llegir més

Pròrroga dels mòduls de l'IRPF/IVA per al 2023

nov. 4, 2022
Informació important Els Pressupostos Generals de l'Estat per al 2023 que s'estan tramitant preveuen una pròrroga nova dels límits màxims que permeten acollir-se al règim de mòduls de l'IRPF/IVA.
Us informem que al Butlletí Oficial de les Corts Generals del dia 8 d'octubre de 2023, s'ha publicat Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PLPGE) per a l'any 2023, per seguir amb la seva tramitació i aprovació parlamentària. Entre altres mesures fiscals, volem destacar que tant en el règim d'estimació objectiva a l'IRPF (mòduls), com en els règims especials simplificat i de l'agricultura, la ramaderia i la pesca de l'IVA, està previst que es proroguin els límits establerts per al 2022.
  • Atenció. Els pressupostos generals de l'Estat per al 2023 que s'estan tramitant preveuen una nova pròrroga dels límits màxims que permeten acollir-se al règim de mòduls.
Llevat de canvis d'última hora, aquests límits quedaran en els termes següents:
Concepte (1)Any 2023A partir del 2024
Vendes totals 250.000 150.000 (2)
Vendes a empresaris 125.000 75.000
Compres (no immobilitzats) 250.000 150.000
  1. Volum d'operacions realitzades l'any anterior.
  2. En activitats agrícoles, ramaderes o forestals, el límit serà de 250.000 euros.
Límits per a l'aplicació del règim simplificat i del règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca a l'exercici 2023 (amb efectes des de l'1 de gener de 2023). També està previst que es proroguin un any més els límits excloents per a l'aplicació del règim simplificat i del règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca, de manera que es manté el límit de 250.000€ de volum d'ingressos a l'exercici anterior i de l'import del conjunt d'adquisicions i les importacions de béns i serveis l'any anterior. Renúncia Encara que vostè compleixi els requisits per seguir en mòduls, si preveu una reducció d'ingressos a partir del 2023, faci números i verifiqui si li convé renunciar (tingueu en compte també que està previst que s'incrementi del 5 al 10% la reducció sobre el rendiment net aplicable en aquests casos). Si voleu renunciar, presenteu una declaració censal al desembre o exerciteu la vostra renúncia tàcita presentant l'IVA del primer trimestre de 2023 en règim general (model 303) i el pagament fraccionat d'IRPF en règim d'estimació directa (model 130). Podeu posar-vos en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir al respecte. Una cordial salutació,
llegir més

MESURES URGENTS PEL COVID-19

març 18, 2020
Informació important Tenim damunt la taula el Reial decret llei 8/2020 de Mesures Urgents Extraordinàries pel COVID-19. Aquest RDL regula diversos aspectes per a empreses i particulars, encara que deixa a l'aire diverses qüestions, la majoria de procediment. Ho analitzarem: 1. ERTEs (Expedients de Regulació Temporal de l'Ocupació) per evitar acomiadaments S'adopten mesures en matèria de suspensió temporal de contractes i reducció temporal de la jornada (ERTEs) que persegueixen evitar que una situació conjuntural com l'actual tingui un impacte negatiu de caràcter estructural sobre locupació, prioritzant el manteniment de locupació sobre lextinció dels contractes. Per fer-ho, regula dos tipus d'ERT: Per causa de força major: s'estableix que les pèrdues d'activitat conseqüència del COVID-19 tindran la consideració de força major als efectes de la suspensió dels contractes o la reducció de la jornada. En concret pèrdues d'activitat com a conseqüència del COVID-19, inclosa la declaració de l'estat d'alarma, que impliquin suspensió o cancel·lació d'activitats, tancament temporal de locals d'afluència pública, restriccions al transport públic i, en general, de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies, manca de subministraments que impedeixin greument continuar amb el desenvolupament ordinari de l'activitat, o bé en situacions urgents i extraordinàries degudes al contagi de la plantilla o l'adopció de mesures d'aïllament preventiu decretats per l'autoritat sanitària, que quedin degudament acreditats. En aquest supòsit de força major:
  • S'abreugen els terminis de tramitació a cinc dies. No hi ha negociació amb els treballadors.
  • La data inicial pot ser retroactiva des de la data del fet causant de la força major (per exemple dissabte 14, dia del Decret d'Estat d'Alarma).
  • L'empresa no pagarà les quotes de la Seguretat Social. Si teniu més de 50 treballadors, l'exoneració serà del 75%. Cal sol·licitar-ho a Seguretat Social, i cal estar al corrent de pagament.
  • Finalitzarà el dia que s'acabi la causa de força major, no quan decideixi l'empresari.
Per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció: aquest és l'ERTE “clàssic” i en aquest cas es redueixen els terminis de 15 a 7 dies. En aquest cas:
  • Hi ha període de negociació amb treballadors (set dies)
  • No té efectes retroactius
  • No hi ha exoneració en el pagament de les quotes empresarials de la Seguretat Social.
  • El termini ho decideix l'empresari
Els treballadors: en ambdós supòsits cobraran el sou de l'atur, encara que no tinguin període mínim de cotització i no computaran als efectes de consumir els períodes màxims de percepció establerts. És a dir, que si després són acomiadats, l'atur consumit no els resta del període d'atur que en tinguin posteriorment. L'import de la prestació, tenint en compte les quanties màximes i mínimes, serà del 70% de la base reguladora els sis primers mesos i del 50% a partir del setè mes. La base sobre la qual es calcula aquest percentatge és la mitjana de les bases de contingències professionals, excloent-ne les hores extraordinàries, dels darrers 180 dies cotitzats. Altres:
  • Aquests ERTEs s'han de sol·licitar durant el període de vigència de l'estat d'alarma.
  • A més, les empreses han de mantenir el nivell d'ocupació durant sis mesos. Si no és així, tornaran la bonificació de Seguretat Social, per exemple.
  • Els ERTEs presentats abans, encara que fossin per aquesta causa, NO tindran aquests avantatges, excepte el de les prestacions per als treballadors.
2. Prestació extraordinària per cessament dactivitat dels autònoms: Els autònoms que realitzin una activitat paralitzada pel decret de lEstat de Alarma (bars, restaurants, comerços,…) tindran dret a una prestació extraordinària per cessament dactivitat, amb una durada màxima d´un mes. La quantia de la prestació serà el 70% de la base reguladora; aquesta es calcula amb la mitjana de les bases per les quals la persona treballadora hagi cotitzat durant els 12 mesos anteriors a la situació legal de cessament dactivitat. També hi tenen dret aquells autònoms amb altres activitats, que cessin l'activitat i que durant el mes anterior hagin tingut una reducció de mínim 75% de la facturació respecte a la mitjana del semestre anterior. 3. Altres mesures laborals: Caràcter preferent del treball a distància o teletreball que ha de ser prioritari davant de la cessació temporal o reducció de l'activitat. Pel que fa a la Prevenció de Riscos Laborals, és el treballador qui de forma voluntària ha de fer una autoavaluació del seu lloc de treball a casa. Enviarem un formulari sobre això. Dret dadaptació de l'horari i reducció de jornada en casos motivats de cura de parella i/o familiars. 4. Mesures per garantir la liquiditat de les empreses: S'aprova una línia d'avals i garanties per 100.000 milions d'euros perquè les empreses i els autònoms puguin atendre les seves necessitats derivades, entre d'altres, de la gestió de factures, necessitat de circulant, venciments obligacions financeres o tributàries o altres necessitats de liquiditat. Això no vol dir que donin aquest import. Haurem de sol·licitar un crèdit al banc, que ens ho atorgarà amb les condicions habituals. Els interessos NO estan bonificats. L?única diferència és que l?Estat avala, de manera que si no tornem el crèdit, l?estat el pagarà al banc. A més, s'amplien 10.000 milions d'euros més els crèdits de l'ICO i es dóna una nova línia de 2.000 milions per a empreses exportadores. 5. Mesures per a Col·lectius desafavorits: Es doten fons extraordinaris de protecció social i entre altres mesures la garantia del subministrament daigua i energia. Moratòria en el pagament de les hipoteques per adquisició dhabitatge, prèvia petició a lentitat financera. Res no s'indica sobre els lloguers. 6. Altres mesures: Se suspenen terminis a l'àmbit tributari (requeriments, recursos, etc.) excepte per a la presentació de declaracions que es mantenen igual. Cosa que hi haurà la possibilitat d'ajornar-les sense interessos. També s'ajornen les dates de celebració de juntes de socis i es flexibilitzen les reunions d'òrgans d'administració. També se suspenen els terminis de presentació de concursos de creditors, entre d'altres. 7. Generalitat de Catalunya: Ha aprovat una línia dajuts de 7,5 milions deuros per a autònoms amb activitats paralitzades pel Decret dEstat dAlarma. Serà d'un màxim de 2000 € i se sol·licitaran a partir de l'1 d'abril.
llegir més

Subscriu-te

La newsletter de l’Assessoria Pellicer no és pas invasiu. Sabem molt bé que a les activitats professionals no hi ha temps per perdre, per això només et farem arribar notícies rellevants pels teus interessos.

Ves al contingut