Assessoria Pellicer, Notícies
Compte enrere per al tancament fiscal i comptable de l’exercici 2022
S’acosta el final de l’any 2022 i sens dubte hem de fer revisió de la nostra fiscalitat i comptabilitat a fi de poder optimitzar en la mesura que sigui possible la nostra factura amb Hisenda. Ara és el moment d’aplicar i conèixer adequadament la normativa fiscal del tancament fiscal i comptable de l’any 2022, aprofitant les opcions que ofereixen els diferents impostos, especialment l’impost sobre societats i l’IRPF per a societats, empresaris i professionals. Tingui present que aquest exercici 2022 es presenta com un any que oferirà múltiples novetats, derivades tant del «paquet normatiu» aprovat pel legislador, com de la normativa prevista que s’aprovi abans que acabi l’any, com el projecte de Llei de foment de l’ecosistema de les empreses emergents («Llei d’empreses emergents») o la mesures que s’incorporaran en els pressupostos generals de l’Estat de 2023 o en lleis que permetin la seva posada en marxa l’any que ve com ha informat el Govern. D’altra banda, les diferents mesures aprovades pel Govern per frenar la crisi sanitària i econòmica provocada pel coronavirus tenen repercussió en l’àmbit tributari. Així, els ERTO, la prestació per cessament dels treballadors autònoms, les rebaixes o moratòries del lloguer, les compensacions econòmiques satisfetes als treballadors a distància (teletreball), les línies d’avals ICO COVID-19, les pèrdues de valor de les inversions en accions, etc. influeixen en l’IS/IRPF de 2020. Pel que fa a l’impost sobre societats no podem oblidar per a aquest tancament de l’any:
- Tributació mínima en l’IS del 15% a determinats contribuents: amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’01-01-2022 s’introdueix una regla de tributació mínima del 15% en l’impost sobre societats.
- Reducció de la bonificació en quota aplicable a les societats acollides al règim especial d’arrendament d’habitatges: amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’01-01-2022, es redueix del 85% al 40% la bonificació fiscal per a les entitats que es dediquen a l’arrendament d’habitatge.
- Nou còmput del nombre mínim d’accionistes de la SICAV i règim transitori de dissolució i liquidació durant l’any 2022: per evitar que aquest instrument d’inversió col·lectiva s’utilitzi en la planificació patrimonial d’alts patrimonis, l’aplicació del tipus reduït de l’1% en l’IS es reserva, amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’1 de gener de 2022, a aquelles SICAV el nombre mínim d’accionistes (100) de les quals s’assoleixi amb inversors que hagin adquirit accions el valor liquidatiu de les quals a la data d’adquisició sigui igual o superior a 2.500 euros -12.500 euros per computar el nombre mínim d’inversors (20) de cada compartiment en aquesta mena de SICAV-.
- Nova deducció per a contribucions empresarials a sistemes de previsió social empresarial en l’impost sobre societats: amb efectes per a períodes impositius que comencin a partir del 2 de juliol de 2022, les societats podran practicar una deducció en la quota íntegra del 10% de les contribucions empresarials imputades a favor dels treballadors amb retribucions brutes anuals inferiors a 27.000 €, sempre que aquestes contribucions es facin a plans de pensions d’ocupació.
- Pròrroga dels límits excloents del mètode d’estimació objectiva («mòduls»): per a 2022 es mantenen els mateixos mòduls i instruccions d’aplicació que en 2021, així com les quanties de 250.000 i de 125.000 € per al volum de rendiments íntegres l’any anterior corresponent al conjunt de les activitats econòmiques, excepte les ramaderes, forestals i pesqueres, i per a les operacions respecte de les quals estiguin obligats a facturar, respectivament. Així mateix, es manté en 250.000 € la quantia del volum de compres en béns i serveis que no es pot superar sense sortir del règim.
- Límits de reducció en la base imposable de les aportacions i contribucions a sistemes de previsió social: amb efectes des de l’01-01-2022, es modifiquen diferents límits en relació amb els sistemes de previsió social.
- Es redueix de 2.000 a 1.500 € l’import anual màxim d’aportacions i contribucions a sistemes de previsió social amb dret a reducció.
- Aquest límit s’incrementarà en 8.500 € (és a dir, fins a 10.000 €), quan l’increment provingui de contribucions empresarials o d’aportacions del treballador al mateix instrument de previsió social, si les aportacions del treballador igualen o són inferiors a la contribució empresarial. És a dir, és necessari que les aportacions de l’empresa siguin superiors o iguals a les del treballador.
- A aquest efecte, les quantitats que aporti l’empresa que derivin d’una decisió del treballador, tindran la consideració d’aportacions del treballador.
- En el cas d’assegurances col·lectives de dependència contractades per empreses per cobrir compromisos per pensions, s’estableix un límit addicional de 5.000 € anuals per a les primes satisfetes per l’empresa.
- Es modifiquen d’acord els límits financers d’aportacions i contribucions als sistemes de previsió social.
- Finalment, es redueix de 2.000 a 1.500 € el límit anual màxim per al conjunt de les reduccions practicades per totes les persones que satisfacin primes a assegurances privades que cobreixin exclusivament el risc de dependència greu o de gran dependència a favor d’un mateix contribuent, incloses les del mateix contribuent.
- Noves deduccions per obres de millora de l’eficiència energètica en habitatges: amb efectes des del 6 d’octubre de 2021 (Reial decret llei 19/2021, de 5 d’octubre), s’introdueixen noves deduccions en l’IRPF del 20%, 40% o 60% per obres en habitatges i edificis residencials que millorin l’eficiència energètica i en l’exclusió de tributació en aquest impost de determinades subvencions i ajuts per a la rehabilitació.
- Activitats econòmiques: els empresaris i professionals poden aplicar els incentius de l’IS i, si és el cas, els previstos per a empreses de reduïda dimensió. A més de les despeses deduïbles segons l’IS, hem de considerar les primes de les assegurances de malaltia satisfetes per l’empresari per a la seva pròpia cobertura i la del seu cònjuge i fills menors de vint-i-cinc anys que convisquin amb ell, fins a un límit de 500,00 € per persona i any o de 1.500 € en cas de persones amb discapacitat que donen dret a aplicació de l’exempció.
- Deduccions: aprofiti les deduccions per inversió en habitatge habitual (per a contribuents que van adquirir el seu habitatge habitual o que van pagar quantitats per a la seva construcció abans de l’01-01-2013), per lloguer d’habitatge habitual (contribuents amb un contracte d’arrendament anterior a l’01-01-2015), donatius, actuacions per a la protecció del Patrimoni Històric Espanyol i del Patrimoni Mundial, per inversió en empreses de nova o recent creació, per rendes obtingudes a Ceuta i Melilla, per la realització d’activitats econòmiques, per família nombrosa o persones amb discapacitat a càrrec, o la deducció per maternitat, així com les noves deduccions del 20%, 40% o 60% per obres en habitatges i edificis residencials que millorin l’eficiència energètica i en l’exclusió de tributació en aquest impost de determinades subvencions i ajuts per a la rehabilitació. És molt important que no s’oblidi de verificar les deduccions que li ofereix la normativa aplicable en funció de la comunitat autònoma on tingui la seva residència fiscal.
Ajuts i subvencions per a empreses i pimes
1. Ajuts dirigits a impulsar la innovació oberta a través de la iniciativa «Activa startups», en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 241 Data de publicació: 7/10/2022 Termini: 7/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/07/pdfs/BOE-B-2022-30571.pdf2. Ajuts per a incentivar la consolidació de la recerca Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 244 Data de publicació: 11/10/2022 Termini: 24/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/11/pdfs/BOE-B-2022-31212.pdf3. Subvencions de 2022 per a la realització de cursos de formació per a la capacitació digital i sostenibilitat en l’àmbit del transport i la mobilitat, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència -finançat per la Unió Europea- Next Generation EU Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 237 Data de publicació: 3/10/2022 Termini: 4/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/03/pdfs/BOE-B-2022-30113.pdf4. Subvencions «Segell d’excel·lència ISCIII-HEALTH» de l’Acció estratègica en salut 2021-2023 Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 248 Data de publicació: 15/10/2022 Termini: 15/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/15/pdfs/BOE-B-2022-31609.pdf5. Ajuts a les plataformes tecnològiques i d’innovació Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 251 Data de publicació: 19/10/2022 Termini: 22/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/19/pdfs/BOE-B-2022-32085.pdf6. Ajuts a la distribució internacional de pel·lícules cinematogràfiques espanyoles corresponent a l’any 2022, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 256 Data de publicació: 25/10/2022 Termini: 16/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Cultura i Esport https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/25/pdfs/BOE-B-2022-32968.pdf7. Ajuts per a la provisió de connexió de backhaul mitjançant fibra òptica a emplaçaments de les xarxes públiques de telefonia mòbil Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 258 Data de publicació: 27/10/2022 Termini: 11/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/27/pdfs/BOE-B-2022-33193.pdf8. Ajuts, per a empreses del sector del fred industrial, dirigits a la contractació de joves inscrits en el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 259 Data de publicació: 28/10/2022 Termini: 21/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/28/pdfs/BOE-B-2022-33256.pdf9. Ajuts públics corresponents a diversos programes i subprogrames del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació 2021-2023 Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 260 Data de publicació: 29/10/2022 Termini: 11/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/29/pdfs/BOE-A-2022-17714.pdf10. Subvencions de la Fundació Biodiversitat, F.S.P., per al foment d’actuacions dirigides a la renaturalització i resiliència de ciutats espanyoles corresponent a l’any 2022 en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 251 Data de publicació: 19/10/2022 Termini: 22/12/2022 Organisme oficial: Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/19/pdfs/BOE-B-2022-32084.pdf11. Ajuts a projectes de col·laboració internacional Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 250 Data de publicació: 18/10/2022 Termini: 3/11/2022 Organisme oficial: Ministeri de Ciència i Innovació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/18/pdfs/BOE-B-2022-31963.pdf12. Subvencions a les organitzacions associades de distribució, per a sufragar les despeses administratives, de transport i emmagatzematge Butlletí Oficial de l’Estat Núm. de butlletí: 254 Data de publicació: 22/10/2022 Termini: 6/11/2022 Organisme oficial: Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació https://www.boe.es/boe/dias/2022/10/22/pdfs/BOE-B-2022-32554.pdf llegir més
La UE aprova la Directiva sobre salaris mínims
Us informem que al Diari Oficial de la Unió Europea s'ha publicat la Directiva (UE) 2022/2041 del Parlament Europeu i del Consell de 19 d'octubre de 2022 sobre uns salaris mínims adequats a la Unió Europea. El passat 6 de juny de 2020 la Comissió Europea feia els primers passos per fixar una remuneració mínima als països de la UE equivalent al 60% del seu sou mitjà nacional. La norma s'acaba de materialitzar mitjançant aquesta Directiva (UE) 2022/2041. L'objectiu de la norma és millorar les condicions de vida i de treball dels treballadors als territoris de la Unió Europea, en particular pel que fa a l'adequació dels salaris mínims, amb la finalitat de contribuir a una convergència social a l'alça i reduir la desigualtat salarial. La norma s'aplica a tots els empleats de la Unió Europea que tinguen un contracte de treball o una relació laboral en vigor en algun Estat membre. En primer lloc, sobre l'adequació dels salaris mínims legals i pel que fa als Estats membres en què hi hagi salaris mínims legals, la norma preveu l'obligació d'establir els procediments necessaris per a la fixació i actualització d'aquests d'acord amb un conjunt de criteris clars, amb l'objectiu d'assolir un nivell de vida digne, reduir la pobresa dels treballadors, fomentar la cohesió i la convergència social a l'alça i reduir la bretxa salarial de gènere. Els estats membres han de determinar aquests criteris de conformitat amb els usos nacionals en el dret aplicable en qüestió, les decisions adoptades pels seus organismes competents o acords de negociació tripartida. Els criteris s'han d'establir de manera clara i han d'incloure, almenys, els elements següents: a) el poder adquisitiu dels salaris mínims legals, tenint en compte el cost de la vida; b) la quantia general dels salaris i la seva distribució; c) la taxa de creixement dels salaris i d) els nivells i l'evolució de la productivitat nacional a llarg termini. Això no obstant, la directiva no prescriu un nivell específic per al salari mínim que hagin d'assolir els Estats membres, de manera que la fixació del salari mínim continuarà sent una competència autònoma de cada Estat. Així mateix, el text recull el deure dels estats membres de garantir que l'actualització periòdica i oportuna dels salaris es dugui a terme almenys cada dos anys (o, com a màxim, cada quatre anys en el cas dels països que utilitzen un mecanisme d'indexació automàtica). En segon lloc, pel que fa al foment de la negociació col·lectiva, la directiva preveu una sèrie de mesures destinades a augmentar el nombre de treballadors coberts per la negociació col·lectiva i facilitar l'exercici d'aquest dret en aquesta matèria, com ara: i) fomentar el desenvolupament i el reforçament de capacitat dels interlocutors socials, ii) promoure unes negociacions constructives, significades i informades, i/o iii) adoptar mesures per protegir el dret de negociació col·lectiva d'actes de discriminació. En aquest sentit, es recull que tot Estat membre on la taxa de cobertura de la negociació col·lectiva sigui inferior a un llindar del 80% establirà un marc de condicions que afavoreixin la negociació col·lectiva, així com un pla d'acció. El pla dacció ha de fixar un calendari clar i mesures específiques per augmentar progressivament la taxa de cobertura de la negociació col·lectiva. Així mateix, s'estableix el deure dels Estats membres d'adoptar les mesures necessàries per implicar els interlocutors socials en la fixació i l'actualització dels salaris mínims legals d'una manera oportuna i efectiva. Per acabar, el text estableix que els Estats membres adoptaran mesures per millorar l'accés efectiu dels treballadors a la protecció del salari mínim legal. Entre elles, s'inclouen controls per part de les inspeccions de treball, informació fàcilment accessible sobre la protecció del salari mínim i el desenvolupament de la capacitat de les autoritats encarregades de vetllar pel compliment de la legislació per prendre mesures contra els ocupadors que transgredeixin normativa en aquesta matèria. Així mateix, s'estableix el deure que els Estats membres garanteixin que la informació relativa als salaris mínims legals ia la protecció del salari mínim establerta als convenis col·lectius universalment aplicables, inclosa la informació sobre els mecanismes de reparació, estigui a disposició del públic de manera exhaustiva i fàcilment accessible, també per a les persones amb discapacitat. D'altra banda, es preveu l'obligació per part dels Estats de vetllar perquè els treballadors (inclosos aquells la relació laboral dels quals hagi finalitzat) tinguin accés a una resolució de litigis efectiva, així com el deure d'adoptar les mesures necessàries per protegir els treballadors i els seus representants contra qualsevol tracte desfavorable. En aquest sentit, els Estats membres establiran normes relatives a les sancions aplicables a les vulneracions dels drets i obligacions inclosos en l'àmbit d'aplicació de la directiva, quan aquests drets i obligacions estiguin establerts al dret nacional o als convenis col·lectius. La directiva entrarà en vigor als 20 dies de la publicació. No obstant això, es recull que els Estats membres adoptaran les mesures necessàries per donar compliment al que estableix la directiva com a molt tard el 15 de novembre de 2024. Poden posar-se en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre això . Una cordial salutació, llegir més
Venda d'unitat productiva i pre-pack concursal a la Reforma de la Llei Concursal
Pròrroga dels mòduls de l'IRPF/IVA per al 2023
Us informem que al Butlletí Oficial de les Corts Generals del dia 8 d'octubre de 2023, s'ha publicat Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PLPGE) per a l'any 2023, per seguir amb la seva tramitació i aprovació parlamentària. Entre altres mesures fiscals, volem destacar que tant en el règim d'estimació objectiva a l'IRPF (mòduls), com en els règims especials simplificat i de l'agricultura, la ramaderia i la pesca de l'IVA, està previst que es proroguin els límits establerts per al 2022.
- Atenció. Els pressupostos generals de l'Estat per al 2023 que s'estan tramitant preveuen una nova pròrroga dels límits màxims que permeten acollir-se al règim de mòduls.
Concepte (1) | Any 2023 | A partir del 2024 |
Vendes totals | 250.000 | 150.000 (2) |
Vendes a empresaris | 125.000 | 75.000 |
Compres (no immobilitzats) | 250.000 | 150.000 |
- Volum d'operacions realitzades l'any anterior.
- En activitats agrícoles, ramaderes o forestals, el límit serà de 250.000 euros.
MESURES URGENTS PEL COVID-19
- S'abreugen els terminis de tramitació a cinc dies. No hi ha negociació amb els treballadors.
- La data inicial pot ser retroactiva des de la data del fet causant de la força major (per exemple dissabte 14, dia del Decret d'Estat d'Alarma).
- L'empresa no pagarà les quotes de la Seguretat Social. Si teniu més de 50 treballadors, l'exoneració serà del 75%. Cal sol·licitar-ho a Seguretat Social, i cal estar al corrent de pagament.
- Finalitzarà el dia que s'acabi la causa de força major, no quan decideixi l'empresari.
- Hi ha període de negociació amb treballadors (set dies)
- No té efectes retroactius
- No hi ha exoneració en el pagament de les quotes empresarials de la Seguretat Social.
- El termini ho decideix l'empresari
- Aquests ERTEs s'han de sol·licitar durant el període de vigència de l'estat d'alarma.
- A més, les empreses han de mantenir el nivell d'ocupació durant sis mesos. Si no és així, tornaran la bonificació de Seguretat Social, per exemple.
- Els ERTEs presentats abans, encara que fossin per aquesta causa, NO tindran aquests avantatges, excepte el de les prestacions per als treballadors.
Subscriu-te
La newsletter de l’Assessoria Pellicer no és pas invasiu. Sabem molt bé que a les activitats professionals no hi ha temps per perdre, per això només et farem arribar notícies rellevants pels teus interessos.