Assessoria Pellicer, Notícies

Com es pot accedir a l’atur dels autònoms en 2023

febr. 15, 2023
Informació important És imprescindible tenir cotitzats almenys dotze mesos per la contingència de cessament d’activitat, estar al corrent en el pagament de les quotes a la Seguretat Social i en el cas que es tracti d’un cessament d’activitat definitiu no pot haver superat l’edat de jubilació que, en 2022 és de seixanta-sis anys i dos mesos (seixanta-sis anys i quatre mesos en 2023) o bé de seixanta-cinc anys si s’han cotitzat almenys trenta-set anys i nou mesos.
Els treballadors autònoms que es quedin sense ocupació poden accedir a l’atur. No obstant això, malgrat que la mesura funciona des de 2015, els professionals autònoms han de complir amb una sèrie de requisits per a accedir a la prestació per desocupació aquest 2023. Requisits per a cobrar l’atur d’autònoms És imprescindible que els autònoms hagin cotitzat almenys dotze mesos per la contingència de cessament d’activitat, que estiguin al corrent del pagament de les quotes a la Seguretat Social i en el cas que es tracti d’un cessament d’activitat definitiu no poden haver superat l’edat de jubilació que, en 2022 és de seixanta-sis anys i dos mesos (seixanta-sis anys i quatre mesos en 2023) o bé de seixanta-cinc anys si s’han cotitzat almenys trenta-set anys i nou mesos. Per a poder accedir a la prestació, han de tenir motius econòmics, tècnics, productius o organitzatius, amb el que haurien d’acreditar el 10% de pèrdues. També per causes de força major, per pèrdua de llicència administrativa o per qüestions de divorci o violència de gènere. Així mateix, poden accedir a l’atur a causa d’un ERTO, que es considera amb la reducció del 60% de la jornada dels treballadors per compte d’altri que els professionals tinguin contractats. O bé si en els dos trimestres fiscals previs el nivell d’ingressos o de vendes s’ha reduït en un 75% respecte als que es van registrar en els mateixos períodes de l’exercici. D’altra banda, podran accedir a la prestació si incorren en deutes amb els seus creditors, sempre que no superin el 150% dels ingressos ordinaris de les vendes dels dos trimestres fiscals previs a la sol·licitud. Com a requisit indispensable per a sol·licitar la prestació per cessament d’activitat, han d’adjuntar tota la documentació acreditativa de la teva situació i estar al corrent de les quotes de la Seguretat Social. Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió. Una salutació cordial,
llegir més

Publicada l’Ordre de cotització a la Seguretat Social per a l’exercici 2023

febr. 3, 2023
Informació important Al BOE del 31 de gener de 2023 s’ha publicat l’Ordre PCM/74/2023, de 30 de gener, per la qual es desenvolupen les normes legals de cotització a la Seguretat Social, desocupació, protecció per cessament d’activitat, fons de garantia salarial i formació professional per a l’exercici 2023. Entre els aspectes destacats d’aquesta norma, cal citar la introducció del mecanisme d’equitat intergeneracional, així com els nous trams de cotització per a treballadors autònoms i les novetats que afecten les empleades de llar; a més, s’estipula una cotització addicional de 27,53 euros, a càrrec de l’empresari, per als contractes de durada determinada inferior a trenta dies, amb algunes excepcions.
L’informem que els aspectes més destacats de l’Ordre PCM/74/2023, de 30 de gener, cal citar la introducció del mecanisme d’equitat intergeneracional, així com els nous trams de cotització per a treballadors autònoms i les novetats que afecten les empleades de llar; a més, s’estipula una cotització addicional de 27,53 euros, a càrrec de l’empresari, per als contractes de durada determinada inferior a trenta dies, amb algunes excepcions. RÈGIM GENERAL Els topalls de cotització queden de la següent manera:
  • Base de cotització màxima: 4.139,40 euros/mes
  • Base de cotització mínima: 1.166,70 euros/mes
La cotització per contingències comunes es limitarà per grups de categories professionals. Els tipus de cotització queden establerts de la següent manera:
CONTINGÈNCIAEMPRESATREBALLADORTOTAL
Comunes23,604,7028,30
Mecanisme d’equitat intergeneracional0,500,100,60
Hores extraordinàries12,002,0014,00
Resta d’hores extraordinàries23,604,7028,30
Les contingències d’accidents de treball i malalties professionals no sofreixen variació. Supòsits especials de cotització:A) El tipus de cotització per incapacitat temporal derivada de contingències comunes a partir de l’edat de jubilació serà l’1,55%: 1,30% a càrrec de l’empresa i 0,25% a càrrec del treballador: – Treballadors amb seixanta-cinc anys, i trenta-set anys i nou mesos o més de cotització. – Treballadors amb seixanta-sis anys i dos mesos, amb menys trenta-set anys i sis mesos de cotització. B) En els contractes temporals de durada determinada inferior a trenta dies, s’estableix una cotització addicional de 27,53 euros a càrrec de l’empresari, a la seva finalització d’aquest. S’exceptuen els contractes subscrits amb treballadors inclosos en el sistema especial per a treballadors per compte d’altri agraris, en el sistema especial per a empleats de la llar o en el règim especial per a la mineria del carbó, en la relació laboral especial dels artistes que desenvolupen la seva activitat en les arts escèniques, audiovisuals i musicals, així com dels qui desenvolupen activitats tècniques o auxiliars necessàries per al desenvolupament d’aquesta activitat. Tampoc s’aplicarà aquesta cotització addicional als contractes per a la formació i l’aprenentatge ni als contractes per a la formació en alternança. EMPLEADES DE LA LLAR Des de l’1 de gener de 2023, les bases de cotització per contingències comunes a aquest sistema especial es determinen en una escala, en funció de la retribució percebuda pels empleats de la llar per cada relació laboral:
TramRetribució mensualEuros/mesBase de cotitzacióEuros/mes
1r Fins a 269,00 250,00
2n Des de 269,01 fins a 418,00 357,00
3r Des de 418,01 fins a 568,00 493,00
4t Des de 568,01 fins a 718,00 643,00
Des de 718,01 fins a 869,00 794,00
Des de 869,01 fins a 1.017,00 943,00
Des de 1.017,01 fins a 1.166,70 1.166,70
Des de 1,166,71 Retribució mensual
L’Ordre recull un tipus de cotització per contingències comunes per a 2023 del 28,30% (23,60% a càrrec de l’ocupador, 4,70% a càrrec de l’empleat), igual que en l’exercici anterior. Per a la cotització de les contingències professionals, AT i EP, s’aplicarà el tipus de cotització previst en la tarifa de primes aprovada per la disposició addicional 4a de la Llei 42/2006, de 28 de desembre, i la quota resultant anirà a càrrec exclusiu de l’ocupador. Des de l’1 de gener de 2023 és aplicable una reducció del 20% en l’aportació empresarial a la cotització a la Seguretat Social per contingències comunes en aquest sistema especial. S’ha d’afegir el mecanisme d’equitat intergeneracional. TREBALLADORS PER COMPTE D’ALTRI AGRARIS També formen part del règim general, amb la corresponent actualització de les seves bases i tipus de cotització. La màxima diària queda en 179,97 euros/mes. A partir de l’1 de gener de 2023, les bases diàries de cotització per jornades reals corresponents a cadascun dels grups de treballadors que realitzin labors agràries per compte d’altri i respecte als quals no s’hagués optat per la modalitat de cotització prevista en el paràgraf a) anterior, es determinaran conforme al que s’estableix en l’article 147 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, amb aplicació d’unes bases màximes i mínimes (les mínimes van des de 50,73 euros, per a treballadors menors de divuit anys, fins a 70,84 euros, per a enginyers i llicenciats; les màximes són, en tots els casos, de 195,46 euros). La base mensual de cotització aplicable per als treballadors per compte d’altri inclosos en aquest sistema especial, durant els períodes d’inactivitat, serà de 1.166,70 euros mensuals des de l’1 de gener de 2023. La norma defineix què s’entén per període d’inactivitat i com es calcula la cotització per a aquests dies. ARTISTES La base màxima de cotització per contingències comunes per a totes les categories professionals serà de 4.495 euros mensuals. La base de cotització va d’entre 299 i 598 euros/dia, en funció de les retribucions íntegres percebudes. La base de cotització aplicable durant els períodes d’inactivitat dels artistes en els quals es mantingui voluntàriament la situació d’alta en el règim general de la Seguretat Social serà la base mínima vigent a cada moment, per contingències comunes, corresponent al grup 7 de l’escala de grups de cotització d’aquest règim. El tipus de cotització aplicable serà l’11,50%, sense oblidar la cotització addicional del mecanisme d’equitat intergeneracional. TREBALLADORS PER COMPTE D’ALTRI O AUTÒNOMS Durant l’any 2023, la taula general i la taula reduïda i les bases màximes i mínimes aplicables als diferents trams de rendiments nets seran les següents:
Trams rendiments nets 2023Euros/mesBase mínimaEuros/mesBase màximaEuros/mes
Taula reduïda Tram 1 <= 670 751,63 849,66
Tram 2 > 670 i <= 900 849,67 900
Tram 3 > 900 i < 1.166,70 898,69 1.166,70
Taula general Tram 1 >= 1.166,70 i <= 1.300 950,98 1.300
Tram 2 > 1.300 i <=1.500 960,78 1.500
Tram 3 > 1.500 i <=1.700 960,78 1.700
Tram 4 > 1.700 i <=1.850 1.013,07 1.850
Tram 5 > 1.850 i <=2.030 1.029,41 2.030
Tram 6 > 2.030 i <=2.330 1.045,75 2.330
Tram 7 > 2.330 i <=2.760 1.078,43 2.760
Tram 8 > 2.760 i <=3.190 1.143,79 3.190
Tram 9 > 3.190 i <=3.620 1.209,15 3.620
Tram 10 > 3.620 i <= 4.050 1.274,51 4.050
Tram 11 > 4.050 i <=6.000 1.372,55 4.495,50
Tram 12> 6.0001.633,994.495,50
Els autònoms estan obligats a cotitzar per totes les contingències, i els tipus de cotització queden de la següent manera:
CONTINGÈNCIATIPUS DE COTITZACIÓ
CONTINGÈNCIES COMUNES (excepte IT si ja es cobreix en un altre règim)28,30
CONTINGÈNCIES PROFESSIONALS1,30%(IT:0,66 i IP i MiS: 0,64)
MECANISME D’EQUITAT INTERGENERACIONAL0,6% sobre la base per contingències comunes
La base de cotització dels treballadors que a 31 de desembre de 2022 haguessin sol·licitat un canvi de la seva base de cotització amb efectes des de l’1 de gener de 2023 serà la sol·licitada sempre que es trobi en algun dels trams de les citades taules i compleixi el que s’estableix en el Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol (norma que va establir el nou sistema de cotització). Per als treballadors que haguessin sol·licitat l’actualització automàtica de la seva base de cotització, la seva base de cotització a partir de l’1 de gener de 2023 serà la de 31 de desembre de 2022 incrementada en un 8,6%, sempre que es trobin en alguns dels trams i compleixin el que s’estableix en la normativa. Cal recordar que la norma estableix un supòsit especial per al tipus de cotització per incapacitat temporal, de l’1,56%, per als treballadors autònoms tant del RETA com del RETM. S’estableixen, a més, regles especials per a: – Familiars de l’autònom, treballadors per compte propi agraris, directius i gerents en societats de capital i autònoms que no hagin presentat declaració per IRPF: no podran triar una base de cotització mensual inferior a 1.000 euros durant 2023. – Autònoms que a 31 de desembre de 2022 cotitzessin per una base de cotització superior a la que els correspondria per raó dels seus rendiments: podran mantenir durant l’any 2023 aquesta base de cotització, o una d’inferior, encara que els seus rendiments determinin l’aplicació d’una base de cotització inferior a qualsevol d’elles. – Autònoms dedicats a la venda ambulant: podran triar cotitzar per una base equivalent a un 77% de la base mínima del tram 1 de la taula reduïda. – Socis treballadors de cooperatives de treball associat dedicats a la venda ambulant: tindran dret a una reducció del 50% de la quota a ingressar. – Supòsits de pluriactivitat: dret al reintegrament del 50% de l’excés en què les seves cotitzacions per contingències comunes superin la quantia de 15.266,72 euros, amb el topall del 50% de les quotes ingressades en aquest règim especial per raó de la seva cotització per les contingències comunes. CONTRACTES FORMATIUS Quant als contractes per a la formació i l’aprenentatge (modalitat bandejada des del 30 de març, de manera que els contractes vigents continuen existint només fins a la seva durada màxima) i els contractes per a la formació en alternança, quan la base per contingències comunes no superi la base mínima mensual de cotització: s’aplicarà una quota única mensual de 56,71 euros per contingències comunes, dels quals 47,28 euros seran a càrrec de l’empresari i 9,43 euros, a càrrec del treballador, i de 6,51 euros per contingències professionals, a càrrec de l’empresari; la cotització al FOGASA consistirà en una quota mensual de 3,59 euros a càrrec de l’empresari; la cotització per formació professional serà d’1,99 euros (1,76 per a l’empresari i 0,23 per al treballador). Quan la base mensual superi la mínima, s’aplicaran altres tipus de cotització: 28,30 per contingències comunes, i el general de contingències professionals, entre altres. Per al mecanisme d’equitat intergeneracional, s’aplicaran les regles generals sobre la base de cotització per contingències comunes. JUBILACIÓ El fonament del mecanisme d’equitat intergeneracional es recull en la norma. A partir de l’1 de gener de 2023, i conforme al que es disposa en la Llei 21/2021, de 28 de desembre, en totes les situacions d’alta o assimilades a la d’alta en el sistema de la Seguretat Social en les quals existeixi obligació de cotitzar per a la cobertura de la pensió de jubilació, com hem vist, s’haurà d’efectuar una cotització de 0,6 punts percentuals aplicable a la base de cotització per contingències comunes. Quan el tipus de cotització hagi de ser objecte de distribució entre ocupador i treballador, el 0,5% serà a càrrec de l’ocupador i el 0,1% a càrrec del treballador. Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió. Una salutació cordial,
llegir més

Obligacions fiscals gener – febrer 2023

gen. 5, 2023
Informació important Volem recordar-li les seves obligacions fiscals corresponents als mesos de gener i febrer. Per qualsevol dubte o consulta ens té a la seva disposició.
GENERFins al 2 de generIVA
  • Opció o revocació per la determinació de la base imposable mitjançant el marge de benefici global en el règim especial dels béns utilitzats, objectes d’art, antiguitats i objectes de col·lecció per a 2023 i successius:036
  • Opció tributació en destinació vendes a distància a altres països de la Unió Europea per a 2023 i 2024:036
  • Renúncia règim de deducció comuna per a sectors diferenciats per a 2023:sense model
  • Comunicació d’alta en el règim especial del grup d’entitats:039
  • Opció o renúncia per la modalitat avançada del règim especial del grup d’entitats:039
  • Comunicació anual relativa al règim especial del grup d’entitats:039
  • Opció pel règim especial del criteri de caixa per a 2023:036/037
  • Renúncia al règim especial del criteri de caixa per a 2023, 2024 i 2025:036/037
Declaració d’informació de la utilització de determinats mecanismes transfronterers de planificació fiscal
  • Any 2021:236
Fins al 12 de generINTRASTAT – Estadística Comerç Intracomunitari
  • Desembre 2022. Obligats a subministrar informació estadística
Fins al 20 de generRenda i Societats Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les Institucions d’Inversió Col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.
  • Desembre 2022.Grans empreses:111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230
  • Quart trimestre 2022:111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 136, 210, 216
IVA
  • Comunicació d’incorporacions el mes de desembre, règim especial del grup d’entitats:039
Impost sobre les Primes d’Assegurança
  • Desembre 2022:430
Impostos Especials de Fabricació
  • Octubre 2022.Grans empreses:561, 562, 563
  • Desembre 2022:548, 566, 581
  • Quart trimestre 2022:521, 522, 547
  • Quart trimestre 2022. Activitats V1, F1:553 (establiments autoritzats per a l’administració de la comptabilitat en suport paper)
  • Quart trimestre 2022.Sol·licituds de devolució:506, 507, 508, 524, 572
  • Declaració d’operacions pels destinataris registrats, representants fiscals i receptors autoritzats:510
Impost Especial sobre l’Electricitat
  • Desembre 2022.Grans empreses:560
  • Quart trimestre 2022.Llevat de grans empreses:560
Impostos Mediambientals
  • Any 2022.Impost sobre la producció de combustible nuclear gastat i residus radioactius resultants de la generació d’energia nucleoeléctrica.Autoliquidació:584
  • Any 2022.Impost sobre l’emmagatzemament de combustible nuclear gastat i residus radioactius en instal·lacions centralitzades.Autoliquidació anual:585
  • Quart trimestre 2022.Impost sobre els gasos fluorats d’efecte d’hivernacle.Autoliquidació:587
  • Quart trimestre 2022.Impost sobre els gasos fluorats d’efecte d’hivernacle.Sol·licitud de devolució:A23
Impost Especial sobre el Carbó
  • Quart trimestre 2022:595
  • Any 2022.Declaració anual d’operacions:596
Impostos sobre les Transaccions Financeres
  • Desembre 2022:604
Fins al 30 de generPagaments Fraccionats Renda
  • Quart trimestre 2022:
    • Estimació directa:130
    • Estimació objectiva:131
IVA
  • Desembre 2022.Autoliquidació:303
  • Desembre 2022.Grup d’entitats, model individual:322
  • Desembre 2022.Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries:349
  • Desembre 2022.Grup d’entitats, model agregat:353
  • Desembre 2022 (o any 2022).Operacions assimilades a les importacions:380
  • Quart trimestre 2022.Autoliquidació:303
  • Quart trimestre 2022.Declaració-liquidació no periòdica:309
  • Quart trimestre 2022.Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries:349
  • Quart trimestre 2022.Operacions assimilades a les importacions:380
  • Resum anual 2022:390
  • Sol·licitud de devolució de quotes reemborsades a viatgers per empresaris en recàrrec d’equivalència:308
  • Regularització de les proporcions de tributació dels períodes de liquidació anteriors a l’inici de la realització habitual de lliuraments de béns o prestacions de servei:318
  • Reintegrament de compensacions en el règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca:341
  • Opció o revocació de l’aplicació de la prorrata especial per a 2023 i següents, si es va iniciar l’activitat en l’últim trimestre de 2022:036/037
Fins al 31 de generRenda
  • Renúncia o revocació estimació directa simplificada i estimació objectiva per a 2023 i successius:036/037
Renda i Societats Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les Institucions d’Inversió Col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.
  • Resum anual 2022:180, 188, 190, 193, 193-S, 194, 196, 270
IVA
  • Renúncia o revocació règims simplificat i agricultura, ramaderia i pesca per a 2023 i successius:036/037
  • Sol·licitud d’aplicació del percentatge provisional de deducció diferent del fixat com a definitiu l’any precedent:sense model
  • Desembre 2022.Finestreta única – Règim d’importació:369
  • Quart trimestre 2022:Finestreta única – Règims Exterior i de la Unió:369
Declaració informativa trimestral de la cessió d’ús d’habitatges amb finalitats turístiques
  • Quart trimestre 2022:179
Declaració informativa d’actualització de determinats mecanismes transfronterers comercialitzables
  • Quart trimestre 2022:235
Impost sobre les Primes d’Assegurances
  • Resum anual 2022:480
Impost sobre Determinats Serveis Digitals
  • Quart trimestre 2022:490
Declaració informativa de certificacions individuals emeses als socis o partícips d’entitats de nova o recent creació
  • Resum anual 2022:165
Declaració informativa anual d’imposicions, disposicions de fons i dels cobraments de qualsevol document
  • Any 2022:171
Declaració informativa de préstecs i crèdits i altres operacions financeres financeres relacionades amb béns immobles
  • Declaració anual 2022:181
Donatius, donacions i aportacions rebudes i disposicions realitzades
  • Declaració anual 2022:182
Declaració informativa d’entitats en règim d’atribució de rendes
  • Any 2022:184
Declaració informativa d’adquisicones i alienacions d’accions i participacions en Institucions d’Inversió Col·lectiva
  • Declaració anual 2022:187
Operacions amb actius financers
  • Declaració anual d’operacions amb Letras del Tresor 2022:192
  • Declaració anual d’operacions amb actius financers 2022:198
Declaració informativa per despeses en guarderies o centres d’educació infantil autoritzats
  • Declaració anual 2022:233
Plans, fons de pensions, sistemes alternatius, mutualitats de previsió social, plans de previsió assegurats, plans individuals d’estalvi sistemàtic, plans de previsió social empresarial i assegurances de dependència
  • Declaració anual 2022:345
FEBRERFins al 13 de febrer INTRASTAT – Estadística Comerç Intracomunitari
  • Gener 2023. Obligats a subministrar informació estadística
Fins al 20 de febrer Renda i societats Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.
  • Gener 2023. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230
Número d’identificació fiscal
  • Quart trimestre 2022. Declaració trimestral de comptes i operacions els titulars dels quals no han facilitat el NIF a les entitats de crèdit: 195
  • Declaració anual 2022. Identificació de les operacions amb xecs de les entitats de crèdit: 199
IVA
  • Gener 2023. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
Subvencions, indemnitzacions o ajuts d’activitats agrícoles, ramaderes o forestals
  • Declaració anual 2022: 346
Impost sobre les primes d’assegurances
  • Gener 2023: 430
Impostos especials de fabricació
  • Novembre 2022. Grans empreses: 561, 562, 563
  • Gener 2023: 548, 566, 581
  • Quart trimestre 2022. Excepte grans empreses: 561, 562, 563
  • Declaració d’operacions pels destinataris registrats, representants fiscals i receptors autoritzats: 510
Imposto especial sobre l’electricitat
  • Gener 2023. Grans empreses: 560
Impostos mediambientals
  • Quart trimestre 2022. Impost sobre el valor de la producció de l’energia elèctrica. Autoliquidació i pagament fraccionat: 583
  • Gener 2023. Impost especial sobre els envasos de plàstic no reutilitzables. Autoliquidació: 592
Impost sobre les transaccions financeres
  • Gener 2023: 604
Gravamen temporal energètic
  • Pagament anticipat 2023: 796
Gravamen temporal d’entitats de crèdit i establiments financers de crèdit
  • Pagament anticipat 2023: 798
Fins al 28 de febrer IVA
  • Gener 2023. Autoliquidació: 303
  • Gener 2023. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Gener 2023. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Gener 2023. Finestreta única – Règim d’importació: 369
  • Gener 2023. Operacions assimilades a les importacions: 380
Impost sobre societats
  • Entitats l’exercici de les quals coincideixi amb l’any natural: opció/renúncia a l’opció per al càlcul dels pagaments fraccionats sobre la part de base imposable del període dels tres, nou o onze mesos de cada any natural: 036
  • Si el període impositiu no coincideix amb l’any natural, l’opció/renúncia per aquesta modalitat de pagaments fraccionats s’exercirà, en els primers dos mesos de cada període impositiu o entre l’inici d’aquest període impositiu i la fi del termini per a efectuar el primer pagament fraccionat, si aquest termini és inferior a dos mesos: 036
Declaració anual de consum d’energia elèctrica
  • Any 2022: 159
Declaració informativa anual d’operacions realitzades per empresaris o professionals adherits al sistema de gestió de cobraments a través de targetes de crèdit o dèbit
  • Any 2022: 170
Declaració informativa anual de plans d’estalvi a llarg termini
  • Any 2022: 280
Declaració anual d’operacions amb tercers
  • Any 2022: 347
llegir més

Ja ha entrat en vigor el nou sistema de cotització per ingressos reals dels autònoms 2023

gen. 4, 2023
Informació important Amb l’arribada del nou any ha entrat en vigor el nou sistema de cotitzacions dels treballadors autònoms, que els obligarà a fer una estimació de quins seran els seus ingressos reals al llarg de l’any i, en funció d’aquesta estimació, triar un dels 15 nous trams de rendiments nets per a enquadrar-se. Dins de cadascun d’aquests trams (que oscil·len entre els 670 euros o menys i els 6.000 euros o més al mes) es triarà la base de cotització, a la qual s’aplicarà el percentatge del tipus de cotització, que determinarà la quota mensual a pagar.
Com ja l’hem anat informant, amb l’arribada del nou any ha entrat en vigor el nou sistema de cotitzacions dels treballadors autònoms, que els obligarà a fer una estimació de quins seran els seus ingressos reals al llarg de l’any i, en funció d’aquesta estimació, triar un dels 15 nous trams de rendiments nets per a enquadrar-s’hi. Dins de cadascun d’aquests trams (que oscil·len entre els 670 euros o menys i els 6.000 euros o més al mes) es triarà la base de cotització, a la qual s’aplicarà el percentatge del tipus de cotització, que determinarà la quota mensual a pagar. A continuació, es mostren els aspectes principals d’aquest nou sistema de cotització. 1. Comunicació d’activitats Aquelles persones que iniciïn la seva activitat per compte propi i tramitin la seva alta, a partir del dia 1 de gener de 2023, hauran de comunicar totes les activitats que realitzin com a autònom a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Les persones que figurin d’alta el dia 1 de gener de 2023 el termini per a comunicar-les és fins al 31 d’octubre de 2023. Tant l’alta en el règim especial de treballadors autònoms, com la comunicació d’aquestes activitats, es podran realitzar a través d’Importass, el portal de la Tresoreria General de la Seguretat Social. 2. Cotització basada en els rendiments obtinguts Totes les persones que treballin per compte propi cotitzaran a la Seguretat Social en funció dels seus rendiments nets anuals, obtinguts en l’exercici de totes les seves activitats econòmiques, empresarials o professionals. No cotitzaran per rendiments les persones que formin part d’una institució religiosa pertanyent a l’Església catòlica. A l’efecte de determinar la base de cotització, es tindran en compte la totalitat dels rendiments nets obtinguts l’any natural, en l’exercici de les seves diferents activitats professionals o econòmiques, amb independència que les realitzin de manera individual o com a socis o integrants de qualsevol entitat, amb personalitat jurídica o sense, sempre que no hagin de figurar per elles en alta com a treballadors per compte d’altri o assimilats a aquests. El rendiment net computable de cadascuna de les activitats exercides es calcularà d’acord amb el que es preveu a les normes de l’IRPF i amb algunes particularitats en funció del col·lectiu a què pertanyin. Per a més informació, consulti Com calculo els meus rendiments?. De l’import resultant es deduirà un 7% en concepte de despeses generals, excepte en els casos en què el treballador autònom reuneixi les següents característiques, on el percentatge serà del 3%:
  • Administrador de societats mercantils capitalistes la participació de les quals sigui major o igual al 25%.
  • Soci en una societat mercantil capitalista amb una participació més gran o igual al 33%.
Per a l’aplicació del percentatge indicat del 3%, n’hi haurà prou amb haver figurat noranta dies en alta en aquest règim especial, durant el període a regularitzar, en qualsevol dels supòsits citats anteriorment. Partint de la mitjana mensual d’aquests rendiments nets anuals, se seleccionarà la base de cotització que determinarà la quota a pagar. Anualment, la Llei de pressupostos generals de l’Estat establirà una taula general i una reduïda de bases de cotització que es dividiran en trams consecutius d’imports de rendiments nets mensuals als quals s’assignaran, per cada tram, unes bases de cotització màxima i mínima mensual. En la següent taula es pot consultar aquests nous trams de rendiments i les seves corresponents bases de cotització per als pròxims tres anys:
Taula de rendiments i bases de cotització. Taula reduïda
Trams de rendiments nets2023 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes2024 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes2025 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes
1 <= 670 € 751,63 – 849,66 753,29 – 816,98 653,59 – 718,94
2 > 670 i <= 900 € 849,67 – 900 816,99 – 900 718.95 – 900
3 > 900 i< 1.166,70 € 898,69 – 1.166,70 872,55 – 1.166,70 849,67 – 1.166,70
Taula de rendiments i bases de cotització. Taula reduïda
Trams de rendiments nets2023 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes2024 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes2025 Trams base de cotització Base mínima – Base màxima Euros/mes
1 >= 1.166,7 i <= 1.300 € 950,98 – 1.300 950,98 – 1.300 950,98 – 1.300
2 > 1.300 i <= 1.500 € 960,78 – 1.500 960,78 – 1.500 960,78 – 1.500
3 > 1.500 i <= 1.700 € 960,78 – 1.700 960,78 – 1.700 960,78 – 1.700
4 > 1.700 i <= 1.850 € 1.013,07 – 1.850 1.045,75 – 1.850 1.143,79 – 1.850
5 > 1.850 i <= 2.030 € 1.029,41 – 2.030 1.062,09 – 2.030 1.209,15 – 2.030
6 > 2.030 i <= 2.330 € 1.045,75 – 2.330 1.078,43 – 2.330 1.274,51 – 2.330
7 > 2.330 i <= 2.760 € 1.078,43 – 2.760 1.111,11 – 2.760 1.356,21 – 2.760
8 > 2.760 i <= 3.190 € 1.143,79 – 3.190 1.176,47 – 3.190 1.437,91 – 3.190
9 > 3.190 i <= 3.620 € 1.209,15 – 3.620 1.241,83 – 3.620 1.519,61 – 3.620
10 > 3.620 i <= 4.050 € 1.274,51 – 4.050 1.307,19 – 4.050 1.601,31 – 4.050
11 > 4.050 i <= 6.000 € 1.372,55 – 4.139,40 1.454,25 – 4.139,40 1.732,03 – 4.139,40
12 > 6.000 € 1.633,99 – 4.139,40 1.732,03 – 4.139,40 1.928,10 – 4.139,40
A partir de l’1 de gener de 2023 els treballadors autònoms tindran l’obligació de declarar els seus rendiments previstos a través dels serveis que es trobaran disponibles a Importass, el portal de la Tresoreria General de la Seguretat Social per a serveis i tràmits en línia. Per als autònoms que es donin d’alta a partir d’aquesta data, se sol·licitarà aquesta informació en el procés d’alta que es realitzi a través d’Importass. En el cas que l’autònom ja estigués donat d’alta, els rendiments previstos es podran comunicar a través de l’àrea personal d’Importass, fins al dia 31 d’octubre de 2023, tret que hagis de comunicar un canvi de base de cotització perquè els teus rendiments suposin una base de cotització diferent d’aquella per la qual cotitzaves. En aquest últim cas, hauràs de sol·licitar el canvi de la teva base de cotització i comunicar la teva previsió de rendiments nets anuals, en mitjana mensual, abans del pròxim 28 de febrer amb la finalitat que posteriorment no s’hagi de fer cap regularització de quotes. Els treballadors per compte propi que a 31/12/2022 haguessin cotitzat per una base de cotització superior a la que els correspondria per raó dels seus rendiments estimats, podran mantenir en 2023 aquesta base de cotització, encara que els seus rendiments determinin l’aplicació d’una base de cotització inferior. A Importass hi ha disponible un simulador per fer el càlcul de la quota en funció dels rendiments previstos. 3. Possibilitat de canviar la base de cotització si varien els rendiments Si al llarg de l’any 2023 es preveu una variació dels rendiments nets, serà possible seleccionar cada dos mesos una nova base de cotització i, per tant, una nova quota que s’hi adapti amb un màxim de sis canvis a l’any. Aquesta modificació serà efectiva en les següents dates:
  • 1 de març de 2023, si la sol·licitud es formula entre l’1 de gener i l’últim dia natural del mes de febrer.
  • 1 de maig de 2023, si la sol·licitud es formula entre l’1 de març i el 30 d’abril.
  • 1 de juliol de 2023, si la sol·licitud es formula entre l’1 de maig i el 30 de juny.
  • 1 de setembre de 2023, si la sol·licitud es formula entre l’1 de juliol i el 31 d’agost.
  • 1 de novembre de 2023, si la sol·licitud es formula entre l’1 de setembre i el 31 d’octubre.
  • 1 de gener de l’any 2024, si la sol·licitud es formula entre l’1 de novembre i el 31 de desembre.
4. Regularització de la cotització per la Seguretat Social Les bases mensuals triades cada any, tindran un caràcter provisional, fins que es procedeixi a la regularització anual de la cotització. Finalitzat l’any natural, l’Administració Tributària facilitarà a la Tresoreria informació sobre els rendiments anuals reals percebuts. Si la quota triada durant l’any hagués estat inferior a l’associada als rendiments comunicats per l’Administració Tributària corresponent, es notificarà al treballador l’import de la diferència. Aquest import haurà de ser abonat abans de l’últim dia del mes següent a aquell en què s’hagi rebut la notificació amb el resultat de la regularització. Si, per contra, la cotització fos superior a la corresponent a la base màxima del tram en el qual estiguin compresos els rendiments, la Tresoreria procedirà a reintegrar la diferència abans del 30 d’abril de l’exercici següent a aquell en el qual la corresponent Administració Tributària hagi comunicat els rendiments computables. 5. Tarifa plana per a nous autònoms Durant el període 2023-2025, els qui causin alta inicial en el règim d’autònoms podran sol·licitar l’aplicació d’una quota reduïda (tarifa plana) de 80 euros mensuals durant els primers dotze mesos d’activitat. La sol·licitud es realitzarà en el moment de tramitar l’alta . Es podran beneficiar d’aquestes condicions els autònoms que no hagin estat donats d’alta en els dos anys immediatament anteriors a la data d’efecte de la nova alta, o bé tres anys, en cas d’haver gaudit prèviament d’aquesta deducció. Transcorreguts aquests dotze primers mesos, també es podrà aplicar una quota reduïda durant els següents dotze mesos, a aquells treballadors per compte propi que prevegin que els seus rendiments econòmics nets anuals, hagin de ser inferiors al salari mínim interprofessional anual que correspongui a aquest període i així ho sol·licitin en el servei que s’habilitarà en Importass. A més, els autònoms amb una discapacitat igual o superior al 33%, víctima de violència de gènere o víctima de terrorisme, podran sol·licitar l’aplicació, en el moment de l’alta, d’una quota reduïda de 80 euros durant els primers vint-i-quatre mesos. Així mateix, finalitzat aquest període, si el seu rendiment net previst fos igual o inferior al salari mínim interprofessional, podran sol·licitar, a través del servei que s’habilitarà a Importass, l’aplicació d’aquesta quota reduïda durant els següents trenta-sis mesos, per import de 160 euros. Totes les sol·licituds d’ampliació s’hauran d’acompanyar d’una declaració relativa al fet que els rendiments nets que es preveuen obtenir seran inferiors al salari mínim interprofessional vigent. Les reduccions en la cotització previstes en els paràgrafs anteriors no resultaran aplicables als familiars de treballadors autònoms per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclusivament i, si s’escau, per adopció, que s’incorporin al règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms. Els treballadors per compte propi que gaudeixin d’aquests beneficis podran renunciar en qualsevol moment expressament a la seva aplicació amb efectes a partir del dia primer del mes següent al de la comunicació de la renúncia corresponent. Aquesta sol·licitud també es podrà realitzar a través del servei que s’habilitarà a Importass. Els treballadors autònoms que a 31 de desembre de 2022 fossin beneficiaris de l’antiga tarifa plana, en continuaran gaudint, fins que s’esgoti el període màxim establert, en les mateixes condicions. 6. Novetats en els beneficis aplicables a la cotització per a autònoms en 2023
  1. Bonificació en la cotització per a autònoms per cura de menor afectat per una malaltia greu
Els autònoms beneficiaris de la prestació per a la cura de menors afectats de càncer o una altra malaltia greu tindran dret, durant el període en el qual percebin aquesta prestació, a una bonificació del 75% de la quota per contingències comunes, resultant d’aplicar a la base mitjana dels dotze mesos anteriors a la data en què s’iniciï aquesta bonificació, el tipus de cotització per a contingències comunes, exclòs el corresponent a IT derivada de contingències comunes. Si el treballador fa menys de dotze mesos que està donat d’alta de manera continuada en el règim d’autònoms, per al càlcul de la base mitjana de cotització es tindrà en compte l’última data d’alta, el resultat de la qual s’obté dividint la suma de les bases de cotització entre el nombre de dies en què ha estat donat d’alta de manera continuada, i la quantia obtinguda es multiplica per trenta.
  1. Bonificació a autònomes per reincorporació a la seva activitat
Les autònomes que cessin la seva activitat per naixement de fill, adopció, guarda amb finalitats d’adopció, acolliment i tutela i vulguin tornar a fer una activitat per compte propi dins dels dos anys següents a la data del cessament, tindran dret a una bonificació, durant els vint-i-quatre mesos immediatament següents a la data de la seva reincorporació a la feina, del 80% de la quota per contingències comunes, resultant d’aplicar a la base mitjana dels dotze mesos anteriors a la data en què van cessar la seva activitat, el tipus de cotització per a contingències comunes, exclòs el corresponent a IT derivada de contingències comunes. Per a més informació: Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió. Una salutació cordial,
llegir més

Quines novetats tributàries inclou la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023?

gen. 3, 2023
Informació important La Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat 2023, introdueix canvis que principalment a l’IRPF (increment de la reducció per obtenció de rendiments a treballadors i pensionistes, increment de la reducció per obtenció de rendiments de l’activitat i del percentatge de despeses de difícil justificació en el règim d’estimació directa simplificada, reducció general del rendiment net calculat pel mètode d’estimació objectiva i pròrroga dels límits excloents del mètode, increment dels tipus de gravamen de l’estalvi, etc.) i a l’impost sobre societats (reducció del tipus impositiu per a entitats de molt reduïda dimensió –import net del volum de negocis inferior a 1 milió d’euros–, amortització accelerada de determinats vehicles), etc.
Al BOE del dia 24 de desembre de 2022, s’ha publicat la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023 (d’ara endavant, LPGE 2023), en vigor el dia 1 de gener de 2023, que inclou diverses mesures fiscals, alguna d’elles d’una certa magnitud. En l’impost sobre la renda s’augmenta la reducció dels rendiments del treball i el límit inferior de l’obligació de declarar que s’aplica quan, entre altres casos, es perceben rendes del treball de més d’un pagador. També s’estableix una reducció del 10 per 100 del rendiment net, en 2023, per als contribuents que el determinen en estimació objectiva; s’augmenta el percentatge que s’aplica a les despeses de difícil justificació per als empresaris i professionals en estimació directa simplificada; es regulen nous límits a les aportacions als plans de pensions; i s’estableixen dos trams més en la tarifa de l’estalvi per a rendes superiors a 200.000 €. Tant en el règim d’estimació objectiva en l’IRPF, com en els règims especials simplificat i de l’agricultura, ramaderia i pesca de l’IVA, es prorroguen els límits establerts per a 2022. Respecte a l’impost sobre societats, s’estableix un tipus reduït de gravamen del 23 per 100 per a les empreses que facturen menys d’1.000.000 € i no siguin entitats patrimonials, i l’amortització accelerada de determinats vehicles. En l’IVA es produeix un assortiment de canvis, com la rebaixa del 10 al 4 per 100 del tipus aplicable als lliuraments de compreses, tampons i preservatius, la modificació de la regla especial de l’ús efectiu en relació amb la tributació dels serveis i la modificació del mecanisme especial d’inversió del subjecte passiu en determinats supòsits. També s’adapten els coeficients d’actualització per a determinar la base imposable de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana i s’estableix un règim especial per a les Illes Balears. I finalment podem destacar una nova regulació dels ajornaments i fraccionaments de deutes i sancions tributàries estatals en situacions preconcursals per l’AEAT. A continuació veurem les principals mesures tributàries que conté la LPGE 2023. 1. IRPF1.1 Reducció per obtenció de rendiments del treball (amb efectes des de l’1 de gener de 2023). S’incrementa de 16.825 a 19.747,5 euros la reducció per a contribuents amb rendiments del treball. Així mateix, s’incrementen les quanties que minoren el rendiment net. Els contribuents amb rendiments nets del treball inferiors a 19.747,50 € (abans 16.825 €) sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, diferents de les del treball superiors a 6.500 €, minoraran el rendiment net del treball en les següents quanties:
  • 6.498 € (abans 5.565 €) si els rendiments nets del treball són iguals o inferiors a 14.047,50 € (abans 13.115 €).
  • 6.498 € (abans 5.5656 €) menys el resultat de multiplicar per 1,14 (abans 1,5) la diferència entre el rendiment del treball i 14.047,50 € si els rendiments nets del treball estan compresos entre 14.047,50 i 19.747,50 €.
1.2 Obligació de declarar: increment de la quantia de rendiments íntegres del treball a partir de la qual és obligatori declarar l’impost S’eleva el llindar inferior de l’obligació per a no declarar respecte dels perceptors que tinguin rendiments del treball. En concret, no estan obligats a presentar l’autoliquidació de l’impost els contribuents que percebin rendes del treball de més d’un pagador (i en altres supòsits molt concrets, com abans) si la suma d’aquests rendiments no superen els 15.000 € (abans 14.000 €). 1.3 Retenció dels rendiments del treball Les retencions i ingressos a compte a practicar sobre els rendiments del treball que se satisfacin o abonin durant el mes de gener de 2023, corresponents a aquest mes, i als quals resulti d’aplicació el procediment general de retenció, s’hauran de realitzar conformement a la normativa vigent a 31 de desembre de 2022. En els rendiments que se satisfacin o abonin a partir de l’1 de febrer de 2023, sempre que no es tracti de rendiments corresponents al mes de gener, el pagador haurà de calcular el tipus de retenció prenent en consideració la normativa vigent a partir d’1 de gener de 2023, practicant-ne la regularització, en els primers rendiments del treball que satisfaci o aboni. 1.4 Reducció per obtenció de rendiments en estimació directa simplificada (amb efectes des d’1 de gener de 2023) S’eleva la reducció aplicable als treballadors autònoms econòmicament dependents: Quan els rendiments nets d’activitats econòmiques siguin inferiors a 19.747,50 € (abans 14.450 €), sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, diferents de les d’activitats econòmiques superiors a 6.500 €:
  • 6.498 € (anteriorment 3.700 euros) si els rendiments nets d’activitats econòmiques són iguals o inferiors a 14.047,50 € (abans 11.250).
  • 6.498 € (anteriorment 3.700 euros) menys el resultat de multiplicar per 1,14 (abans 1,15625) la diferència entre el rendiment d’activitats econòmiques i 14.047,50 € (abans 11.250 €) si els rendiments nets d’activitats econòmiques estan compresos entre 14.047,50 i 19.747,50 € (abans 11.250 i 14.450 €, respectivament).
1.5 Despeses de difícil justificació en estimació directa simplificada (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) El percentatge de deducció per al conjunt de les provisions deduïbles i les despeses de difícil justificació serà del 7% (abans 5%). Recordem que la deducció no pot excedir dels 2.000 €, i aquest límit absolut roman inalterat (art. 30 del Reglament d’IRPF). 1.6 Contribuents en estimació objectiva (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) S’eleva al 10% la reducció general aplicable sobre el rendiment net de mòduls obtingut en el període impositiu 2023. Els contribuents podran reduir el rendiment net de mòduls obtingut en 2023 en un 10%, en la forma que s’estableixi en l’Ordre per la qual s’aprovin els signes, índexs o mòduls per a aquest exercici. Es prorroguen els límits excloents del mètode d’estimació objectiva per als exercicis 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023. En concret, les magnituds de 150.000 i 75.000 € queden fixades en 250.000 i 125.000 €, respectivament. Així mateix, per a aquests exercicis, la magnitud de 150.000 € queda fixada en 250.000 €. 1.7 Límits de reducció en la base imposable de les aportacions i contribucions a sistemes de previsió social (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) El límit absolut d’aportació de 1.500 € s’augmentarà en 8.500 €, sempre que l’increment provingui de contribucions empresarials, o d’aportacions del treballador al mateix instrument de previsió social per import igual o inferior a les quantitats que resultin del següent quadre en funció de l’import anual de la contribució empresarial:
Import anual de la contribucióAportació màxima del treballador
Igual o inferior a 500 euros. El resultat de multiplicar la contribució empresarial per 2,5.
Entre 500,01 i 1.500 euros. 1.250 euros, més el resultat de multiplicar per 0,25 la diferència entre la contribució empresarial i 500 euros.
Més de 1.500 euros. El resultat de multiplicar la contribució empresarial per 1.
Per tant, només es modifica el càlcul de l’aportació màxima del treballador quan la contribució de l’empresa està entre 500,01 i 1.500 €. No obstant això, en tot cas s’aplicarà el multiplicador 1 quan el treballador obtingui en l’exercici rendiments íntegres del treball superiors a 60.000 € procedents de l’empresa que realitza la contribució, a l’efecte de la qual l’empresa haurà de comunicar a l’entitat gestora o asseguradora de l’instrument de previsió social que no concorre aquesta circumstància. S’especifica que el límit de 4.250 € establert anteriorment per a les aportacions d’autònoms a plans simplificats d’ocupació i per a les aportacions de plans dels quals sigui promotor l’autònom s’aplica també a les aportacions de plans de pensions sectorials. D’acord amb aquesta reducció es modifiquen els límits financers de les aportacions i contribucions als sistemes de previsió social. 1.8 Tipus de gravamen de l’estalvi (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) Es regulen nous tipus de gravamen, afegint dos trams a la base liquidable entre 200.000 i 300.000 € amb tipus del 27% (abans 26%) i a partir de 300.000 €, que s’aplica el tipus del 28% (abans 26%).
Base liquidable de l’estalviFins a eurosQuota íntegraEurosResta base liquidable de l’estalviFins a eurosTipus aplicablePercentatge
006.00019
6.000,0057044.00021
50.000,005.190150.00023
200.000,0022.400100.00027
300.000,0035.940En endavant28
Les persones de nacionalitat espanyola que acreditin una nova residència en un país o territori considerat com a paradís fiscal, mantenen la seva condició de contribuents de l’impost durant cinc anys. Aquests contribuents, més els nacionals que tenen la seva residència habitual a l’estranger a causa de la seva condició de membres de missions diplomàtiques, oficines consulars, etc., apliquen aquesta mateixa tarifa de l’estalvi. 1.9 Deducció per maternitat (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 s’introdueixen les següents novetats en la deducció per maternitat: Aquesta deducció no solament serà aplicable a aquelles dones amb fills menors de tres anys amb dret a l’aplicació del mínim per descendents que realitzin una activitat per compte propi o d’altri donades d’alta en la Seguretat Social o mutualitat, sinó que s’amplia també a aquelles que:
  • en el moment del naixement del menor percebin prestacions contributives o assistencials del sistema de protecció de desocupació, o
  • que en aquest moment o en qualsevol moment posterior estiguin donades d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat amb un període mínim, en aquest últim cas, de trenta dies cotitzats.
1.10 Reducció dels percentatges de retenció sobre rendiments procedents de la propietat intel·lectual (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència indefinida, els percentatges de retenció d’aquests rendiments queden establerts en els següents percentatges: 1.10.1 Rendiments del treball derivats de l’elaboració d’obres literàries, artístiques o científiques en les quals se cedeix el dret a la seva explotació. Es redueix del 15% al 7% el percentatge de retenció. Requisits:
  • Que el volum d’aquests rendiments íntegres corresponent a l’exercici immediat anterior sigui inferior a 15.000 euros, i
  • Representi més del 75% de la suma dels rendiments íntegres d’activitats econòmiques i del treball obtinguts pel contribuent en aquest exercici.
  • Necessitat de comunicar al pagador la concurrència d’aquestes circumstàncies.
1.10.2 Rendiments procedents de la propietat intel·lectual, sigui quina sigui la seva qualificació Es redueix del 19% al 15% el percentatge de retenció 11. Imputació de rendes immobiliàries (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència indefinida, es precisa que, durant el període impositiu 2023, el percentatge de quantificació de la renda de l’1,1% és aplicable a immobles de municipis els valors cadastrals dels quals hagin estat revisats, modificats o determinats mitjançant un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general amb vigència a partir de l’1 de gener de 2012 (abans era quan haguessin estat revisats i entrat en vigor en els deu períodes impositius anteriors). 12. Nova deducció per residència habitual i efectiva a l’illa de la Palma durant els períodes impositius 2022 i 2023 Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència indefinida es crea una nova deducció per als contribuents amb residència habitual i efectiva a l’illa de la Palma. La deducció és aplicable, en els períodes impositius 2022 i 2023, en els mateixos termes i condicions que la deducció per rendes obtingudes a Ceuta o Melilla per a contribuents residents a Ceuta o Melilla prevista en l’article 68.4.1 de la LIRPF. 2. IMPOST SOBRE SOCIETATS2.1 Tipus de gravamen reduït (amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’1 de gener de 2023) Es redueix del 25 al 23% el tipus de gravamen per a les entitats l’import net del volum de negocis (INVN) del període impositiu immediat anterior de les quals sigui inferior a 1.000.000 € i no tingui la consideració d’entitat patrimonial. 2.2 Amortització accelerada de determinats vehicles en l’impost sobre societats Es permet amortitzar en funció del coeficient que resulti de multiplicar per 2 el coeficient d’amortització lineal màxim previst en les taules d’amortització oficialment aprovades a les inversions en vehicles nous FCV, FCHV, BEV, REEV o PHEV (segons definició de l’annex II del Reglament general de vehicles), sempre que:
  • Estiguin afectes a activitats econòmiques.
  • Que entrin en funcionament en els períodes impositius que s’iniciïn en els anys 2023, 2024 i 2025.
3. IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT (IVA)3.1 Règim d’exempcions per a operacions realitzades per forces armades (efectes 1 de juliol de 2022) S’estableix un règim d’exempcions similar al que ja estava previst per a les forces armades de qualsevol estat membre del Tractat de l’Atlàntic Nord. Així, s’inclouen com a operacions exemptes les adquisicions intracomunitàries de béns, exportacions, prestacions de serveis i importacions de béns realitzades per les forces armades de qualsevol estat membre per a ús d’aquestes forces o del personal civil al seu servei, sempre que aquestes forces estiguin afectades a un esforç de defensa realitzat per a dur a terme una activitat de la Unió en l’àmbit de la política comuna de seguretat i defensa. 3.2 Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) Se suprimeix l’aplicació de la regla especial de l’ús efectiu en les prestacions de serveis entre empresaris en aquells sectors i activitats generadores del dret a la deducció, mentre que es manté la seva aplicació en sectors que no generen aquest dret, com el sector financer i el d’assegurances i s’estén la seva aplicació a la prestació de serveis intangibles a consumidors finals no establerts a la Unió Europea, quan es constati que el seu consum o explotació efectiva es fa en el territori d’aplicació de l’impost. D’altra banda, per a evitar situacions de frau o elusió fiscal i garantir la competència d’aquest mercat, aquesta clàusula s’aplicarà als serveis d’arrendament de mitjans de transport. 3.3 Harmonització i adaptació de la normativa de l’IVA a la normativa duanera (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) S’actualitzen diversos preceptes de la Llei de l’impost amb l’objectiu d’harmonitzar i adaptar el seu contingut a la normativa duanera comunitària. En concret, aquells referents al fet imposable importació de béns, les operacions assimilades a les importacions de béns, les exempcions en les exportacions de béns, les exempcions en les operacions assimilades a les exportacions, les exempcions relatives a les situacions de dipòsit temporal i altres situacions, les exempcions relatives als règims duaners i fiscals, la base imposable de les importacions de béns i la liquidació de l’impost en les importacions. 3.4 Inversió del subjecte passiu (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) Quan les operacions s’efectuïn per persones o entitats no establertes en el territori d’aplicació de l’impost, amb caràcter general, s’aplica el mecanisme especial d’inversió del subjecte passiu. No obstant això, existeixen excepcions a l’aplicació d’aquest mecanisme especial. S’inclouen entre aquestes excepcions les prestacions de serveis d’arrendament d’immobles subjectes i no exemptes de l’impost, que siguin efectuades per persones o entitats no establertes en el territori d’aplicació de l’impost. D’aquesta manera, es facilita que es puguin acollir al règim general de deducció i devolució establert en la Llei de l’impost, atès que en determinades circumstàncies havien quedat exclosos del règim de devolució a no establerts. Així, es garanteix la neutralitat de l’impost i es redueixen les càrregues administratives per a l’obtenció de la devolució. En el mateix sentit, s’exclou també de l’aplicació del mecanisme especial d’inversió del subjecte passiu a les prestacions de serveis d’intermediació en l’arrendament d’immobles efectuats per empresaris o professionals no establerts. Addicionalment, s’introdueixen canvis en la regulació del mecanisme d’inversió del subjecte passiu estenent la seva aplicació als lliuraments de deixalles i rebuig de plàstic i de material tèxtil, i es modifiquen les regles referents al subjecte passiu perquè sigui aplicable la regla d’inversió als lliuraments d’aquests residus i materials de recuperació. 3.5 Comerç electrònic (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) Es duen a terme una sèrie d’ajustos tècnics per a, d’una banda, definir de forma més precisa les regles referents al lloc de realització de les vendes a distància intracomunitàries de béns i el càlcul del límit que permet continuar tributant en origen per aquestes operacions, quan es tracta d’empresaris o professionals que només de manera excepcional realitzen operacions de comerç electrònic, i, per una altra, en relació amb aquest límit, concretar que, per a l’aplicació del llindar corresponent, el proveïdor ha d’estar establert només en un estat membre i els béns s’han d’enviar exclusivament des d’aquest estat membre. 3.6 Recuperació de l’IVA meritat per crèdits incobrables (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) S’incorpora en la Llei de l’impost la doctrina administrativa que permet la modificació de la base imposable en cas de crèdits incobrables a conseqüència d’un procés d’insolvència declarada per un òrgan jurisdiccional d’un altre estat membre. A més, es rebaixa l’import mínim de la base imposable de l’operació quan el destinatari morós tingui la condició de consumidor final (passa de 300 € a 50 €), es flexibilitza el procediment incorporant la possibilitat de substituir la reclamació judicial o requeriment notarial previ al deutor per qualsevol altre mitjà que acrediti fefaentment la reclamació del cobrament a aquest deutor, i s’estén a sis mesos el termini per a procedir a la recuperació de l’IVA des que el crèdit és declarat incobrable. Aquesta última mesura s’acompanya d’un règim transitori perquè puguin acollir-se al nou termini de sis mesos tots els subjectes passius de l’IVA el termini de modificació del qual no hagués caducat a la data d’entrada en vigor de la Llei. 3.7 Tipus impositius (efectes des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos) Determinats béns que fins ara tributen al tipus reduït del 10% passen a tributar al tipus reduït del 4%. Es tracta dels tampons, compreses i protectors íntims, productes de primera necessitat inherents a la condició femenina, així com els preservatius i altres anticonceptius no medicinals. 3.8 Límits per a l’aplicació del règim simplificat i del règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca en l’exercici 2023 (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) Es prorroguen un any més els límits excloents per a l’aplicació del règim simplificat i del règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca, de tal manera que es manté el límit de 250.000 € de volum d’ingressos en l’exercici anterior i de l’import del conjunt d’adquisicions i importacions de béns i serveis l’any anterior. 4. IMPOST SOBRE TRANSMISSIONS PATRIMONIALS I ACTES JURÍDICS DOCUMENTATS (ITP I AJD)4.1 Escala per transmissions i rehabilitacions de grandeses i títols nobiliaris Amb efectes des de l’1 de gener de 2023, s’actualitzen al 2% els imports de l’escala (regulades en l’article 43 del text refós de la Llei de l’ITP i AJD), que s’aplicaran des de l’entrada en vigor d’aquesta la llei. 4.2 Crèdits immobiliaris a persones amb un grau de dependència Estaran exempts d’AJD els crèdits immobiliaris, concedits de conformitat amb la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, als qui tinguin declarat administrativament un grau de dependència d’acord amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Per a això s’han de complir els següents requisits de manera simultània: ▪ Que els crèdits tinguin com a garantia un dret real d’anticresi, l’import del qual es destini, principalment, a finançar el cost de les cures d’una persona dependent. ▪ Que l’habitatge garant vagi destinat al mercat de lloguer. En l’escriptura haurà de constar el destí del crèdit i el compromís de l’acreditat de destinar els fons rebuts a satisfer principalment els costos d’estada en una residència d’ancians o altres costos assistencials domiciliaris, a més del compromís de destinar l’habitatge gravat amb anticresi al mercat de lloguer. El mateix règim s’aplicarà a la cancel·lació dels crèdits amb garantia d’anticresi que reuneixin els requisits del paràgraf anterior. 5. TRIBUTS LOCALS 5.1 Impost sobre activitats econòmiques. IAE (amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de l’1 de gener de 2023) Es modifica el grup 761 de l’agrupació 76 de la secció primera de les tarifes de l’impost «Serveis telefònics»:
  • Quota mínima municipal de 62,20 € per cada 1.000 abonats o fracció o quota provincial de 137,48 € per cada 1.000 abonats o fracció.
  • Quota nacional de 137,48 €: per cada 1.000 abonats o fracció.
  • A l’efecte del càlcul d’abonats es consideraran tots els clients de cada operador de telefonia fixa o mòbil, respectivament.
S’afegeix un nou Grup 848. «Serveis d’oficina flexible, «cotreball» i centres de negocis»:
  • Quota mínima municipal de 202 €.
  • Quota provincial de 20.000 €.
  • Quota nacional de 35.000 €.
  • Aquest grup comprèn els serveis prestats per les oficines flexibles, «cotreball» i centres de negocis, que ofereixen als seus clients (empreses i professionals) la infraestructura necessària per a desenvolupar la seva activitat: espais de treball, oficines i sales de reunions, de formació o de conferències completament equipades, esdeveniments, llocs de treball flexibles o fixos, servei de comunicacions, videoconferència i connexió a Internet, oficines virtuals, gestió de documentacions i correspondència, serveis de secretariat, «servei d’àpats», ofimàtica, etc.
Es modifica el títol de l’agrupació 86 de la secció segona de les tarifes passant-se a denominar: «Professions liberals, artístiques, literàries i culturals». S’afegeix un nou Grup 864. «Escriptors i guionistes» amb quota de: 115 €. S’afegeix un nou Grup 869. «Altres professionals relacionats amb les activitats artístiques i culturals no classificades en la secció tercera» amb quota de: 115 €. S’afegeix un nou Grup 889. «Guies de muntanya» amb quota de: 126 €. S’afegeix un nou Grup 034. «Compositors, lletristes, arranjadors i adaptadors musicals» amb quota de: 100 €. 5.2 Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (amb efectes des de l’1 de gener de 2023) S’actualitzen els imports dels coeficients màxims previstos aplicables sobre el valor dels terrenys en funció del període de generació de l’increment de valor, per a la determinació de la base imposable de l’impost. Amb efectes des de l’1 de gener de 2023, els imports màxims dels coeficients a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de meritació, segons el període de generació de l’increment de valor, seran els següents (article 107.4 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals):
Període de generacióCoeficient
Inferior a 1 any0,15
1 any0,15
2 anys0,14
3 anys0,15
4 anys0,17
5 anys0,18
6 anys0,19
7 anys0,18
8 anys0,15
9 anys0,12
10 anys0,10
11 anys0,09
12 anys0,09
13 anys0,09
14 anys0,09
15 anys0,10
16 anys0,13
17 anys0,17
18 anys0,23
19 anys0,29
Igual o superior a 20 anys0,45
6. IMPOSTOS ESPECIALS6.1 Exempcions (amb efectes des de l’1 de juliol de 2022) Igual que en l’IVA, amb efectes des de l’1 de juliol de 2022, es modifica la Llei d’impostos especials per transposar la Directiva (UE) 2019/2235 del Consell de 16 de desembre de 2019, pel que fa a l’esforç de defensa en el marc de la Unió, i en concret:
  • Es declara exempta la fabricació i importació de productes objecte dels impostos especials de fabricació que es destinin a les forces armades de qualsevol estat membre diferent d’Espanya, per a ús d’aquestes forces o del personal civil al seu servei, o per al proveïment dels seus menjadors o cantines, sempre que aquestes forces estiguin afectades a un esforç de defensa realitzat per a dur a terme una activitat de la Unió en l’àmbit de la política comuna de seguretat i defensa.
  • Es declara exempta l’energia elèctrica, de l’impost sobre l’electricitat, la subministrada a les forces armades de qualsevol estat membre diferent d’Espanya, per a ús d’aquestes forces o del personal civil al seu servei, o per al proveïment dels seus menjadors o cantines, sempre que aquestes forces estiguin afectades a un esforç de defensa realitzat per a dur a terme una activitat de la Unió en l’àmbit de la política comuna de seguretat i defensa.
7. LLEI GENERAL TRIBUTÀRIA7.1 Col·laboració social en l’aplicació dels tributs: caràcter reservat de les dades amb transcendència tributària Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència indefinida i, en relació amb les dades, informes, o antecedents obtinguts per l’administració que poden ser cedits per tenir objecte la col·laboració amb les administracions públiques per a la lluita contra el delicte fiscal i contra el frau en l’obtenció o percepció d’ajuts o subvencions a càrrec de fons públics o de la Unió Europea es matisa amb la modificació que s’introdueix per la LPGE 2023 que també s’inclouen les mesures oportunes per prevenir, detectar i corregir el frau, la corrupció i els conflictes d’interessos que afectin els interessos financers de la Unió Europea. 7.2 Ajornaments i fraccionaments de deutes i sancions tributàries estatals en situacions preconcursals per l’AEAT Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència indefinida es tornen a regular (sense haver entrat en vigor la seva redacció anterior) els ajornaments i fraccionaments de deutes tributaris per l’AEAT continguts en la disposició addicional onzena de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei concursal, per a incloure les sancions juntament amb els deutes que podran ser objecte d’aquests concrets ajornaments o fraccionaments i delimitar la seva aplicació a situacions preconcursals. 1. Deutes i sancions que es poden ajornar o fraccionar Ara s’estableix que es poden ajornar o fraccionar, d’acord amb l’article 65 de la LGT i prèvia sol·licitud de l’obligat tributari, els deutes i sancions tributàries estatals que es trobin en període voluntari o executiu i per a la gestió recaptatòria del qual sigui competent l’AEAT, sempre que el deutor:
  • Tingui una situació economicofinancera que li impedeixi de manera transitòria efectuar el pagament en els terminis establerts.
  • Hagi comunicat al jutjat competent l’obertura de negociacions amb els seus creditors (arts. 585 o 690 TR de la Llei concursal), i sempre que no s’hagi formalitzat en instrument públic el pla de reestructuració, ni aprovat el pla de continuació, ni declarat el concurs, ni obert el procediment especial per a microempreses.
2. Terminis per als acords de concessió Els acords de concessió que es dictin tindran terminis amb quotes iguals i venciment mensual, sense que en cap cas puguin excedir dels regulats a continuació: A) Termini màxim de sis mesos, per a aquells supòsits en els quals es donin les circumstàncies previstes en l’article 82.2.a) de la LGT això és:
  • Que no és possible obtenir aval solidari d’entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d’assegurança de caució o que la seva aportació compromet greument la viabilitat de l’activitat econòmica.
  • Que la garantia oferta sigui suficient.
I es tracti d’herències jacents, comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptibles d’imposició (art. 35.4 LGT). B) Termini màxim de dotze mesos, per a aquells supòsits en els quals es donin les circumstàncies previstes en l’article 82.2.b) de la LGT, això és:
  • Que no tingui prou béns per a garantir el deute
  • L’execució del seu patrimoni pot afectar substancialment el manteniment de la capacitat productiva i del nivell d’ús de l’activitat econòmica respectiva, o bé pogués produir greus crebants per als interessos de la Hisenda Pública.
O quan es tracti de persones físiques i concorrin les circumstàncies previstes en l’article 82.2.a) de la LGT, això és, les circumstàncies que s’han descrit en el que es preveu per al termini de sis mesos. C) Termini màxim de vint-i-quatre mesos, per a aquells supòsits en què els ajornaments i fraccionaments es garanteixin mitjançant hipoteca, peça, fiança personal i solidària. Admetent-se també altres garanties sempre que s’estimin suficients (art. 82.1, paràgrafs segon i tercer LGT). D) Termini màxim de trenta-sis mesos par als supòsits en què els ajornaments i fraccionaments es garanteixin amb aval solidari d’entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d’assegurança de caució (art. 82.1, paràgraf primer LGT). La resta de contingut de la disposició addicional onzena (s’eleva a rang legal l’exempció de l’obligació d’aportar garanties en determinats ajornaments i fraccionaments, que fins ara la regulava l’Ordre HAP/2178/2015, de 9 d’octubre, per la qual s’eleva el límit exempt de l’obligació d’aportar garantia en les sol·licituds d’ajornament o fraccionament a 30.000 euros i s’estableix que és aplicable el que es disposa en la LGT i la seva normativa de desenvolupament en tot el no regulat expressament en aquesta disposició) no sofreix cap canvi en el text de la Llei de PGE 2023 respecte a la seva redacció originària, però referides és clar a ajornaments i fraccionaments de deutes i sancions tributàries estatals en situacions preconcursals per l’AEAT. Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió. Una salutació cordial,
llegir més

Noves mesures contra la inflació: rebaixa de l’IVA d’aliments, xec 200 euros, ajuts de transport.

gen. 3, 2023
Informació important Al BOE del dia 28 de desembre s’ha publicat el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d’Ucraïna i de suport a la reconstrucció de l’illa de la Palma i a altres situacions de vulnerabilitat, amb entrada en vigor el mateix dia de la seva publicació.
Al BOE del 28 de desembre de 2022, s’ha publicat el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d’Ucraïna i de suport a la reconstrucció de l’illa de la Palma i a altres situacions de vulnerabilitat (RDL 20/2022). Aquest Reial decret llei dona continuïtat al Pla nacional de resposta a la guerra de Rússia a Ucraïna aprovat pel Govern el mes de març passat, prorrogat i ampliat amb normes posteriors, per a reduir la inflació i adaptar l’economia espanyola al nou entorn econòmic, alhora que reforça una xarxa de protecció per als col·lectius vulnerables i els sectors més afectats. En l’àmbit fiscal són diverses les mesures que s’adopten, destacant la supressió de l’IVA dels productes frescos que ja tenien el tipus reduït i la reducció del tipus impositiu de l’oli i les pastes. A continuació es recullen les principals mesures fiscals que s’adopten en el citat RDL 20/2022: I. Mesures en matèria de fiscalitat energètica IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA en els subministraments del gas natural, pèl·lets, briquetes i llenya L’article 1 del RDL 20/2022 fixa amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 31 de desembre de 2023, en el 5% el tipus impositiu de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de gas natural, briquetes i pèl·lets procedents de la biomassa i a la fusta per a llenya. Com deveu recordar el Reial decret llei 17/2022, de 20 de setembre, ja va fixar amb efectes des de l’1 d’octubre de 2022 i vigència fins al 31 de desembre de 2022, aquest mateix tipus impositiu per a aquests mateixos subministraments. Així mateix, s’estableix que, amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 31 de desembre de 2023, el tipus del recàrrec d’equivalència aplicable als lliuraments de briquetes i pèl·lets procedents de la biomassa i a la fusta per a llenya serà el 0,625%. Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA de l’energia elèctrica L’article 3 del RDL 20/2022 modifica l’article 18 del Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, per prorrogar fins al 31 de desembre de 2023 el tipus impositiu de l’IVA del 5% als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries d’energia elèctrica efectuades a favor de:
  • Titulars de contractes de subministrament d’electricitat, la potència contractada de la qual (terme fix de potència) sigui inferior o igual a 10 kW, amb independència del nivell de tensió del subministrament i la modalitat de contractació, sempre que el preu mitjà aritmètic del mercat diari corresponent a l’últim mes natural anterior al de l’últim dia del període de facturació hagi superat els 45 €/MW h.
  • Titulars de contractes de subministrament d’electricitat perceptors del bo social d’electricitat i tinguin reconeguda la condició de vulnerable extrem o vulnerable extrem en risc d’exclusió social conforme al que es disposa en el Reial decret 897/2017, de 6 d’octubre.
Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA de les màscares quirúrgiques d’un sol ús L’article 2 del RDL 20/2022 modifica, amb efectes des de l’1 de gener de 2023, la disposició addicional primera del Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, per a prorrogar fins al 30 de juny de 2023 l’aplicació del tipus impositiu del 4% de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de les màscares quirúrgiques d’un sol ús referides en l’Acord de la Comissió Interministerial de Preus dels Medicaments, de 12 de novembre de 2020, prevista en l’article 7 del Reial decret llei 34/2020, de 17 de novembre. Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA de determinats béns i prestacions de serveis necessaris per a combatre els efectes del SARS-CoV-2 L’article 2 del RDL 20/2022 modifica, amb efectes des de l’1 de gener de 2023, la disposició addicional primera del Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, per a prorrogar fins al 30 de juny de 2023 l’aplicació del tipus impositiu del 0% de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de determinats béns i prestacions de serveis necessaris per a combatre els efectes del SARS-CoV-2, així com a l’efecte del règim especial del recàrrec d’equivalència, prevista en la disposició final setena del Reial decret llei 35/2020,de 22 de desembre. IMPOST ESPECIAL SOBRE L’ELECTRICITATEs manté la reducció del tipus impositiu de l’impost especial sobre l’electricitat L’article 2 del RDL 20/2022 modifica, amb efectes des de l’1 de gener de 2023, la disposició addicional primera del Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, per a prorrogar fins al 30 de desembre de 2023 l’aplicació del tipus impositiu del 0,5%. IMPOST SOBRE EL VALOR DE LA PRODUCCIÓ D’ENERGIA ELÈCTRICAEs manté la suspensió temporal de l’impost durant 2023 L’article 5 del RDL 20/2022, manté per a l’exercici 2023 la suspensió temporal de l’impost sobre el valor de la producció de l’energia elèctrica (IVPEE). II. Mesures fiscals d’impuls de l’activitat i manteniment de l’estabilitat econòmica i social IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGITReducció del tipus impositiu de l’IVA dels olis d’oliva i de llavors i de les pastes alimentoses Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 30 de juny de 2023 es redueix al 5% el tipus impositiu de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries dels següents productes:
  • Els olis d’oliva i de llavors.
  • Les pastes alimentoses.
El tipus del recàrrec d’equivalència aplicable a aquestes operacions serà del 0,625%. A partir de l’1 de maig de 2023 el tipus impositiu aplicable serà el 10% en el cas que la taxa interanual de la inflació subjacent del mes de març, publicada a l’abril, sigui inferior al 5,5%. En aquest cas, el tipus del recàrrec d’equivalència aplicable a aquestes operacions serà de l’1,4%. Supressió de l’IVA de determinats productes frescos Amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 30 de juny de 2023 es redueix al 0% el tipus impositiu de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries dels següents productes:
  • El pa comú, així com la massa de pa comú congelada i el pa comú congelat destinats exclusivament a l’elaboració del pa comú.
  • Les farines panificables.
  • Els següents tipus de llet produïda per qualsevol espècie animal: natural, certificada, pasteuritzada, concentrada, desnatada, esterilitzada, UHT, evaporada i en pols.
  • Els formatges.
  • Els ous.
  • Les fruites, verdures, hortalisses, llegums, tubercles i cereals, que tinguin la condició de productes naturals d’acord amb el Codex Alimentarius i les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
El tipus del recàrrec d’equivalència aplicable a aquestes operacions serà del 0%. No obstant això, el tipus impositiu aplicable serà el 4% a partir del dia 1 de maig de 2023, en el cas que la taxa interanual de la inflació subjacent del mes de març, publicada a l’abril, sigui inferior al 5,5%. En aquest cas, el tipus del recàrrec d’equivalència aplicable a aquestes operacions serà del 0,5% IMPOST SOBRE LA RENDA DE LES PERSONES FÍSIQUES Deducció per maternitat Amb efectes des de l’1 de gener de 2023, s’afegeix una disposició transitòria, la trenta-setena, en la Llei de l’IRPF per a aclarir el dret a continuar percebent la deducció per maternitat en l’impost sobre la renda de les persones físiques a partir de l’1 de gener de 2023, encara que algun dels progenitors tingués dret al complement d’ajut per a la infància respecte del mateix descendent, evitant d’aquesta manera que el canvi normatiu dut a terme en aquesta matèria perjudiqui les famílies que fins ara en gaudien. III. Mesures de suport per a la reparació dels danys i per a la reconstrucció econòmica i social de l’illa de la Palma IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES I IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES Es prorroguen els beneficis fiscals establerts en l’IBI i en l’IAE Es prorroguen per a l’exercici 2022 els beneficis fiscals establerts en l’IBI i en l’IAE per l’article 25 del Reial decret llei 20/2021, de 5 d’octubre (exempció de les quotes de l’IBI que afectin habitatges, establiments industrials, turístics, mercantils, marítim-pesquers i professionals, explotacions agràries i forestals, locals de treball i similars, danyats i reduccions en l’IAE a les indústries de qualsevol naturalesa, establiments mercantils, marítim-pesquers, turístics i professionals danyats, recàrrecs legalment autoritzats sobre aquests, i possibilitat de devolució de les quantitats ingressades en el cas d’haver satisfet el rebut corresponent). BENEFICIS FISCALS: IBI, IAE, IRPF…S’aproven beneficis fiscals a conseqüència dels incendis forestals esdevinguts durant els mesos de juny, juliol i agost de 2022: Com és habitual quan es produeixen catàstrofes naturals (incendis forestals, en aquest cas els esdevinguts a Andalusia, Aragó, les Illes Balears, Canàries, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat Valenciana, Extremadura, Galícia, Madrid, Regió de Múrcia, Comunitat Foral de Navarra, País Basc i La Rioja, durant els mesos de juny, juliol i agost, i que es relacionen en l’Annex de l’Acord del Consell de Ministres, de 23 d’agost de 2022), el Govern aprova una sèrie de mesures de caràcter excepcional que contribueixen al restabliment de la normalitat en les zones afectades, establint-se en aquest cas exempcions en la quota de l’IBI, reduccions en la quota de l’IAE i reduccions especials per a les activitats agràries i exempcions per als ajuts per danys personals en l’IRPF. ALTRES MESURESAjuts a les famílies: xec de 200 euros S’estableix per a les famílies amb rendes de fins a 27.000 euros un ajut de 200 euros per a reduir les situacions de vulnerabilitat econòmica que no estiguin cobertes per altres prestacions de caràcter social. Aquest ajut, de 200 euros de quantia en pagament únic, es dirigeix als qui hagin estat assalariats, autònoms o aturats en 2022, amb la finalitat de pal·liar situacions de vulnerabilitat econòmica, no cobertes per altres prestacions de caràcter social, com és el cas de les pensions o l’ingrés mínim vital. Per a la percepció d’aquest ajut, s’estableixen així mateix uns màxims d’ingressos i patrimonis conjunts en funció de la convivència en el domicili, amb l’objectiu que el col·lectiu de beneficiaris de l’ajut respongui als principis de necessitat i progressivitat. Mesures mercantils/concursals
  • S’introdueix, novament, una moratòria comptable amb la finalitat d’evitar la liquidació d’empreses que, en condicions normals, poden ser viables. Per això, es prorroga la mesura excepcional prevista en l’article 13 de la Llei 3/2020, de 18 de setembre i, en conseqüència, a l’efecte de la causa legal de dissolució per pèrdues, no es computaran les dels exercicis 2020 i 2021 durant un període de 3 exercicis comptables; això és, les pèrdues dels exercicis 2020 i 2021 no es computaran ni en els exercicis comptables de 2022 i 2023 ni fins al moment del tancament de l’exercici 2024. En el cas que tenint només en compte el resultat dels exercicis 2022, 2023 o 2024, resultessin pèrdues que deixin reduït el patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del capital social, sí que s’apreciarà concurrència de la causa legal de dissolució per pèrdues, i els òrgans d’administració hauran d’actuar en els termes previstos en l’article 363.1.e) del Text Refós de la Llei de societats de capital, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2020, de 2 de juliol.
Mesures en matèria d’habitatge: limitació del preu del lloguer i suspensió dels desnonaments
  • S’estableix prolongar fins al 31 de desembre de 2023 la limitació extraordinària de l’actualització anual de la renda dels contractes d’arrendament d’habitatge, regulada en l’article 18 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans, de manera que, a falta d’acord entre les parts, l’actualització de la renda no pugui superar el resultat d’aplicar la variació anual de l’Índex de Garantia de Competitivitat.
  • S’amplia fins al 30 de juny de 2023 la suspensió dels procediments i llançaments en els supòsits i d’acord amb els tràmits ja establerts, així com la possibilitat, fins al 31 de juliol de 2023, de sol·licitar compensació per part de l’arrendador o propietari, mesura ja recollida en el Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents per a fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica en l’àmbit de l’habitatge i en matèria de transports.
  • Finalment, es contempla una pròrroga extraordinària del termini dels contractes d’arrendament de sis mesos des de la data de finalització, durant la qual es continuaran aplicant els termes i condicions establerts per al contracte en vigor.
Ajornament del pagament de quotes Seguretat Social Es considera oportú prorrogar, igualment per un termini de tres mesos més, el règim extraordinari d’ajornaments en el pagament de quotes de la Seguretat Social a què es refereixen l’article 2 del Reial decret llei 4/2022, de 15 de març, pel qual s’adopten mesures urgents de suport al sector agrari per causa de la sequera, l’article 37 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, i l’article 28 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna. Mesures relatives a l’ingrés mínim vital: increment del 15% Es disposa estendre, amb efectes de l’1 de gener de 2023, per a tot l’any, l’increment extraordinari de la prestació de l’ingrés mínim vital que es va establir en l’article 45 del Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, a l’efecte del qual es complementa el percentatge que s’hagi d’aplicar a aquesta prestació per a la seva actualització d’acord amb el que es disposa en la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a 2023 en un percentatge igual a la diferència entre aquell i el 15%, de manera que l’ingrés mínim vital experimenti per a 2023 un 15% d’increment respecte de la quantia que tenia a 1 de gener de 2022. Mesures per als afectats per l’erupció del volcà de la Palma En concret, es manté la moratòria de préstecs hipotecaris i no hipotecaris per als afectats que l’haguessin sol·licitat, limitada a sis mesos. Es prorroguen fins al 30 de juny els expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) derivats de les situacions de força major provocades per l’erupció del volcà, i s’inclouen com a possibles beneficiaris dels ajuts per danys materials en l’habitatge habitual no sols als propietaris sinó als titulars de l’usdefruit sobre l’habitatge. Es prorroga al seu torn la prestació per cessament d’activitat per a treballadors autònoms fins a juny de 2023. Oferta extraordinària d’ocupació pública Amb caràcter addicional i complementari a l’oferta d’ocupació pública corresponent a l’any 2022, s’aprova una oferta d’ocupació extraordinària de 1.000 places. L’execució d’aquesta oferta d’ocupació pública extraordinària s’haurà de realitzar en el termini improrrogable d’un any des de la publicació de les respectives convocatòries. Altres mesures urgents
  • Es modifica el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, per a permetre l’activitat dels professionals jubilats i contribuir així a pal·liar la falta de facultatius d’atenció primària, metges de família o pediatres en el Sistema Nacional de Salut.
  • Es prorroga la vigència del Reial decret 152/2022, de 22 de febrer, pel qual es fixa el salari mínim interprofessional per a 2022. Per tant, es prorroga l’SMI de 2022 per a 2023, mentre no s’arribi a un acord en relació amb el seu augment .
  • El present reial decret llei adapta al nou període de suport públic que s’estén fins al 30 de juny de 2023 les mesures en l’àmbit laboral de suport als treballadors de l’article 44 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, així com en l’article 1.Deu del Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual s’adopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de l’illa de la Palma, de manera que:
  • Les empreses beneficiàries dels ajuts directes no podran justificar acomiadaments objectius basats en l’augment dels costos energètics.
llegir més

Subscriu-te

La newsletter de l’Assessoria Pellicer no és pas invasiu. Sabem molt bé que a les activitats professionals no hi ha temps per perdre, per això només et farem arribar notícies rellevants pels teus interessos.

Ves al contingut