Asesoria Pellicer, Noticias
Quines novetats tributàries inclou la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023?
Al BOE del dia 24 de desembre de 2022, s’ha publicat la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023 (d’ara endavant, LPGE 2023), en vigor el dia 1 de gener de 2023, que inclou diverses mesures fiscals, alguna d’elles d’una certa magnitud. En l’impost sobre la renda s’augmenta la reducció dels rendiments del treball i el límit inferior de l’obligació de declarar que s’aplica quan, entre altres casos, es perceben rendes del treball de més d’un pagador. També s’estableix una reducció del 10 per 100 del rendiment net, en 2023, per als contribuents que el determinen en estimació objectiva; s’augmenta el percentatge que s’aplica a les despeses de difícil justificació per als empresaris i professionals en estimació directa simplificada; es regulen nous límits a les aportacions als plans de pensions; i s’estableixen dos trams més en la tarifa de l’estalvi per a rendes superiors a 200.000 €. Tant en el règim d’estimació objectiva en l’IRPF, com en els règims especials simplificat i de l’agricultura, ramaderia i pesca de l’IVA, es prorroguen els límits establerts per a 2022. Respecte a l’impost sobre societats, s’estableix un tipus reduït de gravamen del 23 per 100 per a les empreses que facturen menys d’1.000.000 € i no siguin entitats patrimonials, i l’amortització accelerada de determinats vehicles. En l’IVA es produeix un assortiment de canvis, com la rebaixa del 10 al 4 per 100 del tipus aplicable als lliuraments de compreses, tampons i preservatius, la modificació de la regla especial de l’ús efectiu en relació amb la tributació dels serveis i la modificació del mecanisme especial d’inversió del subjecte passiu en determinats supòsits. També s’adapten els coeficients d’actualització per a determinar la base imposable de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana i s’estableix un règim especial per a les Illes Balears. I finalment podem destacar una nova regulació dels ajornaments i fraccionaments de deutes i sancions tributàries estatals en situacions preconcursals per l’AEAT. A continuació veurem les principals mesures tributàries que conté la LPGE 2023. 1. IRPF 1.1 Reducció per obtenció de rendiments del treball (amb efectes des de l’1 de gener de 2023). S’incrementa de 16.825 a 19.747,5 euros la reducció per a contribuents amb rendiments del treball. Així mateix, s’incrementen les quanties que minoren el rendiment net. Els contribuents amb rendiments nets del treball inferiors a 19.747,50 € (abans 16.825 €) sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, diferents de les del treball superiors a 6.500 €, minoraran el rendiment net del treball en les següents quanties:
- 6.498 € (abans 5.565 €) si els rendiments nets del treball són iguals o inferiors a 14.047,50 € (abans 13.115 €).
- 6.498 € (abans 5.5656 €) menys el resultat de multiplicar per 1,14 (abans 1,5) la diferència entre el rendiment del treball i 14.047,50 € si els rendiments nets del treball estan compresos entre 14.047,50 i 19.747,50 €.
- 6.498 € (anteriorment 3.700 euros) si els rendiments nets d’activitats econòmiques són iguals o inferiors a 14.047,50 € (abans 11.250).
- 6.498 € (anteriorment 3.700 euros) menys el resultat de multiplicar per 1,14 (abans 1,15625) la diferència entre el rendiment d’activitats econòmiques i 14.047,50 € (abans 11.250 €) si els rendiments nets d’activitats econòmiques estan compresos entre 14.047,50 i 19.747,50 € (abans 11.250 i 14.450 €, respectivament).
Import anual de la contribució | Aportació màxima del treballador |
Igual o inferior a 500 euros. | El resultat de multiplicar la contribució empresarial per 2,5. |
Entre 500,01 i 1.500 euros. | 1.250 euros, més el resultat de multiplicar per 0,25 la diferència entre la contribució empresarial i 500 euros. |
Més de 1.500 euros. | El resultat de multiplicar la contribució empresarial per 1. |
Base liquidable de l’estalvi – Fins a euros | Quota íntegra – Euros | Resta base liquidable de l’estalvi – Fins a euros | Tipus aplicable – Percentatge |
0 | 0 | 6.000 | 19 |
6.000,00 | 570 | 44.000 | 21 |
50.000,00 | 5.190 | 150.000 | 23 |
200.000,00 | 22.400 | 100.000 | 27 |
300.000,00 | 35.940 | En endavant | 28 |
- en el moment del naixement del menor percebin prestacions contributives o assistencials del sistema de protecció de desocupació, o
- que en aquest moment o en qualsevol moment posterior estiguin donades d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat amb un període mínim, en aquest últim cas, de trenta dies cotitzats.
- Que el volum d’aquests rendiments íntegres corresponent a l’exercici immediat anterior sigui inferior a 15.000 euros, i
- Representi més del 75% de la suma dels rendiments íntegres d’activitats econòmiques i del treball obtinguts pel contribuent en aquest exercici.
- Necessitat de comunicar al pagador la concurrència d’aquestes circumstàncies.
- Estiguin afectes a activitats econòmiques.
- Que entrin en funcionament en els períodes impositius que s’iniciïn en els anys 2023, 2024 i 2025.
- Quota mínima municipal de 62,20 € per cada 1.000 abonats o fracció o quota provincial de 137,48 € per cada 1.000 abonats o fracció.
- Quota nacional de 137,48 €: per cada 1.000 abonats o fracció.
- A l’efecte del càlcul d’abonats es consideraran tots els clients de cada operador de telefonia fixa o mòbil, respectivament.
- Quota mínima municipal de 202 €.
- Quota provincial de 20.000 €.
- Quota nacional de 35.000 €.
- Aquest grup comprèn els serveis prestats per les oficines flexibles, «cotreball» i centres de negocis, que ofereixen als seus clients (empreses i professionals) la infraestructura necessària per a desenvolupar la seva activitat: espais de treball, oficines i sales de reunions, de formació o de conferències completament equipades, esdeveniments, llocs de treball flexibles o fixos, servei de comunicacions, videoconferència i connexió a Internet, oficines virtuals, gestió de documentacions i correspondència, serveis de secretariat, «servei d’àpats», ofimàtica, etc.
Període de generació | Coeficient |
Inferior a 1 any | 0,15 |
1 any | 0,15 |
2 anys | 0,14 |
3 anys | 0,15 |
4 anys | 0,17 |
5 anys | 0,18 |
6 anys | 0,19 |
7 anys | 0,18 |
8 anys | 0,15 |
9 anys | 0,12 |
10 anys | 0,10 |
11 anys | 0,09 |
12 anys | 0,09 |
13 anys | 0,09 |
14 anys | 0,09 |
15 anys | 0,10 |
16 anys | 0,13 |
17 anys | 0,17 |
18 anys | 0,23 |
19 anys | 0,29 |
Igual o superior a 20 anys | 0,45 |
- Es declara exempta la fabricació i importació de productes objecte dels impostos especials de fabricació que es destinin a les forces armades de qualsevol estat membre diferent d’Espanya, per a ús d’aquestes forces o del personal civil al seu servei, o per al proveïment dels seus menjadors o cantines, sempre que aquestes forces estiguin afectades a un esforç de defensa realitzat per a dur a terme una activitat de la Unió en l’àmbit de la política comuna de seguretat i defensa.
- Es declara exempta l’energia elèctrica, de l’impost sobre l’electricitat, la subministrada a les forces armades de qualsevol estat membre diferent d’Espanya, per a ús d’aquestes forces o del personal civil al seu servei, o per al proveïment dels seus menjadors o cantines, sempre que aquestes forces estiguin afectades a un esforç de defensa realitzat per a dur a terme una activitat de la Unió en l’àmbit de la política comuna de seguretat i defensa.
- Tingui una situació economicofinancera que li impedeixi de manera transitòria efectuar el pagament en els terminis establerts.
- Hagi comunicat al jutjat competent l’obertura de negociacions amb els seus creditors (arts. 585 o 690 TR de la Llei concursal), i sempre que no s’hagi formalitzat en instrument públic el pla de reestructuració, ni aprovat el pla de continuació, ni declarat el concurs, ni obert el procediment especial per a microempreses.
- Que no és possible obtenir aval solidari d’entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d’assegurança de caució o que la seva aportació compromet greument la viabilitat de l’activitat econòmica.
- Que la garantia oferta sigui suficient.
- Que no tingui prou béns per a garantir el deute
- L’execució del seu patrimoni pot afectar substancialment el manteniment de la capacitat productiva i del nivell d’ús de l’activitat econòmica respectiva, o bé pogués produir greus crebants per als interessos de la Hisenda Pública.
Noves mesures contra la inflació: rebaixa de l’IVA d’aliments, xec 200 euros, ajuts de transport.
Al BOE del 28 de desembre de 2022, s’ha publicat el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d’Ucraïna i de suport a la reconstrucció de l’illa de la Palma i a altres situacions de vulnerabilitat (RDL 20/2022). Aquest Reial decret llei dona continuïtat al Pla nacional de resposta a la guerra de Rússia a Ucraïna aprovat pel Govern el mes de març passat, prorrogat i ampliat amb normes posteriors, per a reduir la inflació i adaptar l’economia espanyola al nou entorn econòmic, alhora que reforça una xarxa de protecció per als col·lectius vulnerables i els sectors més afectats. En l’àmbit fiscal són diverses les mesures que s’adopten, destacant la supressió de l’IVA dels productes frescos que ja tenien el tipus reduït i la reducció del tipus impositiu de l’oli i les pastes. A continuació es recullen les principals mesures fiscals que s’adopten en el citat RDL 20/2022: I. Mesures en matèria de fiscalitat energètica IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA en els subministraments del gas natural, pèl·lets, briquetes i llenya L’article 1 del RDL 20/2022 fixa amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 31 de desembre de 2023, en el 5% el tipus impositiu de l’IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de gas natural, briquetes i pèl·lets procedents de la biomassa i a la fusta per a llenya. Com deveu recordar el Reial decret llei 17/2022, de 20 de setembre, ja va fixar amb efectes des de l’1 d’octubre de 2022 i vigència fins al 31 de desembre de 2022, aquest mateix tipus impositiu per a aquests mateixos subministraments. Així mateix, s’estableix que, amb efectes des de l’1 de gener de 2023 i vigència fins al 31 de desembre de 2023, el tipus del recàrrec d’equivalència aplicable als lliuraments de briquetes i pèl·lets procedents de la biomassa i a la fusta per a llenya serà el 0,625%. Es manté la reducció del tipus impositiu de l’IVA de l’energia elèctrica L’article 3 del RDL 20/2022 modifica l’article 18 del Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, per prorrogar fins al 31 de desembre de 2023 el tipus impositiu de l’IVA del 5% als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries d’energia elèctrica efectuades a favor de:
- Titulars de contractes de subministrament d’electricitat, la potència contractada de la qual (terme fix de potència) sigui inferior o igual a 10 kW, amb independència del nivell de tensió del subministrament i la modalitat de contractació, sempre que el preu mitjà aritmètic del mercat diari corresponent a l’últim mes natural anterior al de l’últim dia del període de facturació hagi superat els 45 €/MW h.
- Titulars de contractes de subministrament d’electricitat perceptors del bo social d’electricitat i tinguin reconeguda la condició de vulnerable extrem o vulnerable extrem en risc d’exclusió social conforme al que es disposa en el Reial decret 897/2017, de 6 d’octubre.
- Els olis d’oliva i de llavors.
- Les pastes alimentoses.
- El pa comú, així com la massa de pa comú congelada i el pa comú congelat destinats exclusivament a l’elaboració del pa comú.
- Les farines panificables.
- Els següents tipus de llet produïda per qualsevol espècie animal: natural, certificada, pasteuritzada, concentrada, desnatada, esterilitzada, UHT, evaporada i en pols.
- Els formatges.
- Els ous.
- Les fruites, verdures, hortalisses, llegums, tubercles i cereals, que tinguin la condició de productes naturals d’acord amb el Codex Alimentarius i les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
- S’introdueix, novament, una moratòria comptable amb la finalitat d’evitar la liquidació d’empreses que, en condicions normals, poden ser viables. Per això, es prorroga la mesura excepcional prevista en l’article 13 de la Llei 3/2020, de 18 de setembre i, en conseqüència, a l’efecte de la causa legal de dissolució per pèrdues, no es computaran les dels exercicis 2020 i 2021 durant un període de 3 exercicis comptables; això és, les pèrdues dels exercicis 2020 i 2021 no es computaran ni en els exercicis comptables de 2022 i 2023 ni fins al moment del tancament de l’exercici 2024. En el cas que tenint només en compte el resultat dels exercicis 2022, 2023 o 2024, resultessin pèrdues que deixin reduït el patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del capital social, sí que s’apreciarà concurrència de la causa legal de dissolució per pèrdues, i els òrgans d’administració hauran d’actuar en els termes previstos en l’article 363.1.e) del Text Refós de la Llei de societats de capital, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2020, de 2 de juliol.
- S’estableix prolongar fins al 31 de desembre de 2023 la limitació extraordinària de l’actualització anual de la renda dels contractes d’arrendament d’habitatge, regulada en l’article 18 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans, de manera que, a falta d’acord entre les parts, l’actualització de la renda no pugui superar el resultat d’aplicar la variació anual de l’Índex de Garantia de Competitivitat.
- S’amplia fins al 30 de juny de 2023 la suspensió dels procediments i llançaments en els supòsits i d’acord amb els tràmits ja establerts, així com la possibilitat, fins al 31 de juliol de 2023, de sol·licitar compensació per part de l’arrendador o propietari, mesura ja recollida en el Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents per a fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica en l’àmbit de l’habitatge i en matèria de transports.
- Finalment, es contempla una pròrroga extraordinària del termini dels contractes d’arrendament de sis mesos des de la data de finalització, durant la qual es continuaran aplicant els termes i condicions establerts per al contracte en vigor.
- Es modifica el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, per a permetre l’activitat dels professionals jubilats i contribuir així a pal·liar la falta de facultatius d’atenció primària, metges de família o pediatres en el Sistema Nacional de Salut.
- Es prorroga la vigència del Reial decret 152/2022, de 22 de febrer, pel qual es fixa el salari mínim interprofessional per a 2022. Per tant, es prorroga l’SMI de 2022 per a 2023, mentre no s’arribi a un acord en relació amb el seu augment.
- El present reial decret llei adapta al nou període de suport públic que s’estén fins al 30 de juny de 2023 les mesures en l’àmbit laboral de suport als treballadors de l’article 44 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, així com en l’article 1.Deu del Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual s’adopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de l’illa de la Palma, de manera que:
- Les empreses beneficiàries dels ajuts directes no podran justificar acomiadaments objectius basats en l’augment dels costos energètics.
Fiscalitat de les cistelles i regals de Nadal en l’empresa
Amb l’arribada de Nadal, poden sorgir dubtes sobre com tributen les cistelles de Nadal, els regals d’empresa i sobre la deduïbilitat de la factura del sopar nadalenc. Com tributen les cistelles de Nadal regalades a empleats i clients? És despesa deduïble en l’impost sobre societats i en l’IRPF? És deduïble l’IVA de les cistelles de Nadal? Li expliquem a continuació els dubtes sobre com tributen les cistelles de Nadal, els regals d’empresa i sobre la deduïbilitat de la factura del sopar nadalenc. Com tributen en l’impost sobre societats i en l’IRPF? Els imports satisfets per les cistelles de Nadal són una despesa deduïble en l’impost sobre societats, per la qual cosa en aquest impost no hi ha cap problema. La mateixa Llei de l’impost sobre societats estableix que no es consideren donatius o liberalitats -conceptes que no serien deduïbles- les despeses que, d’acord amb els usos i costums, s’efectuïn amb el personal de l’empresa. El que diu Hisenda: en el cas concret de les cistelles de Nadal, en la mesura en què formin part dels usos i costums de l’empresa (és a dir, que es repeteixin en el temps), respecte al seu personal, tindran la consideració de despesa deduïble a l’efecte de l’impost sobre societats, sense que sigui necessari que figurin en conveni col·lectiu o en alguna mena de pacte que els obligui a això, perquè s’entén com un dret adquirit del treballador. El mateix Tribunal Suprem, en sentència 313/2016 del 21 d’abril de 2016, va declarar que «el benefici de la cistella de Nadal no es pot suprimir de manera unilateral per l’empresari».
- Atenció. El Tribunal Suprem ha dictat en diverses ocasions, l’última el mes d’octubre passat (STC 3343/2019), que el lliurament d’una cistella de Nadal als treballadors d’una empresa es tracta d’una «concessió més beneficiosa». És a dir, es tracta d’un dret que els empleats adquireixen i, en tractar-se d’un dret col·lectiu, els empresaris no poden eliminar-lo unilateralment. Per establir la cistella de Nadal com a dret s’han de donar una sèrie de supòsits. En primer lloc, s’ha d’haver lliurat durant molts anys: en la STC 2626/2014 s’establia una antiguitat mínima de quaranta anys. D’altra banda, el Suprem, en la sentència de 2014, també dicta que la cistella de Nadal «es feia constar en l’oferta d’ocupació efectuada per l’empresa».
- Atenció. El primer any no s’ha de considerar com a despesa deduïble el lliurament de cistelles de Nadal als empleats. La resta d’anys, sempre que es pugui demostrar el costum, sí que es poden deduir.
- Atenció. Podrà justificar-ho presentant factures d’anys anteriors, així que només serà difícil imputar-ho com a despesa si és el primer any que l’empresa ho fa.
- Atenció. Retribució en espècie per al treballador. Això implica que aquests conceptes considerats com a despesa deduïble en l’àmbit de l’empresa tinguin el tractament de retribució en espècie del treball per compte d’altri per als empleats obsequiats amb els regals nadalencs, i que l’empresa hagi de realitzar el corresponent ingrés a compte de la referida retribució en espècie. De la mateixa manera, s’haurà d’incloure entre els rendiments en espècies satisfetes tant en les declaracions trimestrals (model 111) com en l’anual (model 190).
- En la mesura en què es tracti de despeses per relacions públiques amb clients seran fiscalment deduïbles sempre que compleixin els restants requisits en termes d’inscripció comptable, meritació, correlació entre ingressos i despeses i justificació documental.
- És imprescindible reflectir en la factura que es tracta d’un regal personalitzat. Per tant, portarà el logo o el nom de l’empresa. Tingui en compte aquesta dada perquè quedi perfectament justificat davant l’Agència Tributària.
- Des de l’1 de gener de 2015, la deducció per despeses a clients o proveïdors està limitada a l’1% de l’import net del volum de negoci del període impositiu corresponent. D’aquesta manera, si el seu volum de negocis en 2022 és de dos milions d’euros, en aquest exercici seran deduïbles 20.000 euros. El que excedeixi d’aquesta quantia no serà deduïble:
- L’impost sobre societats (el tipus del qual és del 25%) es calcula sobre el benefici (ingressos menys despeses fiscalment deduïbles). Per tant, aquestes despeses redueixen la base de l’impost i, en la pràctica, només suposen un cost del 75% del seu import.
- En canvi, les despeses no deduïbles -l’excés sobre l’1% en aquest cas- suposen un cost real del 100% del seu import.
- Podrà continuar lliurant cistelles de Nadal als seus empleats, d’acord amb els usos i costums.
- Continuaran sent deduïbles sense límit les despeses derivades del lliurament gratuït de mostres, o els lliuraments relacionats amb els ingressos (per exemple, els obsequis oferts per a obtenir una visita demostrativa dels productes).
Els autònoms començaran a cotitzar en funció dels seus ingressos reals a partir de l’1 de gener de 2023
Li recordem que a partir de l’1 de gener de 2023 es començarà a aplicar el nou sistema de cotització d’autònoms. Com ja l’hem informat, el Reial decret llei 13/2022 de 26 de juliol, ha establert un nou sistema de cotització per ingressos reals per als treballadors per compte propi o autònoms, un mecanisme que s’anirà implantant de manera progressiva des de 2023 i fins al 2032 quan estarà plenament operatiu. La Tresoreria General de la Seguretat Social acaba de fer públic un calendari amb totes les dates d’implantació i ha resumit, en vuit punts, els aspectes més destacats de la reforma. Li ho expliquem a continuació. Totes les dates per al desplegament del nou sistema de cotització d’autònoms Li expliquem totes les dates que ha de marcar en vermell en el seu calendari des d’ara, fins que acabi 2023.
- Finals de novembre de 2022: llançament del simulador de quotes en l’àrea pública d’Import@ss. Sense necessitat d’identificar-se podrà simular la quota que li correspondrà abonar a partir de gener de 2023 amb el nou sistema de cotització per rendiments nets.
- Gener 2023: entra en vigor el nou sistema. Al llarg del mes i fins al 28 de febrer, els autònoms podran sol·licitar a la Seguretat Social la base de cotització mensual que s’ajusti als rendiments nets que esperen obtenir de mitjana mensual al llarg de l’any 2023. Aquests canvis de base de cotització faran efecte el pròxim 1 de març.
- 1 de març de 2023: obertura de termini per a comunicar canvis de tram de cotització que entraran en vigor al maig. Llançament d’un simulador de quotes en l’àrea privada d’Import@ss. Cada autònom, en funció de la seva situació particular, podrà realitzar simulacions de quota específiques per a la seva situació, en funció del moment de la consulta.
- 1 de maig de 2023: nou termini per a comunicar possibles canvis de trams de cotització que entraran en vigor al juliol.
- 1 de juliol de 2023: Nou termini per a comunicar possibles canvis de base de cotització amb entrada en vigor al setembre.
- 1 de setembre de 2023: nou període habilitat per a comunicar un canvi de base de cotització amb entrada en vigor al novembre. Es tracta de l’últim canvi amb efecte en les quotes a abonar en 2023.
- 31 d’octubre de 2023: últim dia per a la comunicació d’activitats i, si és el cas, participació en societats per als autònoms que estiguessin donats d’alta abans de l’1 de gener de 2023.
- 1 de novembre de 2023: s’obre un nou període per a comunicar un canvi de base de cotització que, en aquest cas, no tindrà efecte en 2023 i entrarà en vigor el gener de 2024.
Trams de rendiments nets 2023. Euros/mes | Base mínima. Euros/mes | Base màxima. Euros/mes | |
Tram 1 | <= 670 | 751,63 | 849,66 |
Tram 2 | > 670 i <= 900 | 849,67 | 900 |
Tram 3 | > 900 i <1.166,70 | 898,69 | 1.166,70 |
Trams de rendiments nets 2023. Euros/mes | Base mínima. Euros/mes | Base màxima. Euros/mes | |
Tram 1 | >= 1.166,70 i <=1.300 | 950,98 | 1.300 |
Tram 2 | > 1.300 i <= 1.500 | 960,78 | 1.500 |
Tram 3 | > 1.500 i <= 1.700 | 960,78 | 1.700 |
Tram 4 | > 1.700 i <= 1.850 | 1.013,07 | 1.850 |
Tram 5 | > 1.850 i <= 2.030 | 1.029,41 | 2.030 |
Tram 6 | > 2.030 i <= 2.330 | 1.045,75 | 2.330 |
Tram 7 | > 2.330 i <= 2.760 | 1.078,43 | 2.760 |
Tram 8 | > 2.760 i <= 3.190 | 1.143,79 | 3.190 |
Tram 9 | > 3.190 i <= 3.620 | 1.209,15 | 3.620 |
Tram 10 | > 3.620 i <= 4.050 | 1.274,51 | 4.050 |
Tram 11 | > 4.050 i <= 6.000 | 1.372,55 | 4.139,40 |
Tram 12 | > 6.000 | 1.633,99 | 4.139,40 |
- Cessament parcial per a autònoms amb treballadors
- Cessament parcial per a autònoms sense treballadors
- Cessament temporal parcial per força major
- Despeses deduïbles
- Deducció addicional per despeses genèriques (3 o 7%)
- A l’inici de l’any/ en el moment de l’alta
- Comunicació a: plataforma Import@ss
- S’haurà d’ajustar als rendiments que l’autònom vagi obtenint
- Es podrà fer cada dos mesos. Fins a 6 vegades a l’any.
- Correcte
- Sobrecotització: es reintegrarà a l’autònom l’excés en quatre mesos.
- Infracotitzación: a l’autònom haurà de pagar en dos mesos.
Es pot aplicar en l’IRPF la reducció del 40% a les prestacions procedents de diversos plans de pensions?
Arribat el moment de la jubilació, el rescat de les aportacions fetes a plans de pensions es pot realitzar en forma de renda, de capital o bé de manera mixta. Cal tenir en compte que el rescat en forma de capital tindrà un impacte significatiu en la declaració de l’IRPF en haver d’integrar aquestes quantitats cobrades de cop com a rendiments del treball. Reducció en l’IRPF No obstant això, la normativa de l’IRPF vigent fins a 2006 preveia l’aplicació d’una reducció del 40% per a les prestacions en forma de capital derivada de plans de pensions, quan haguessin transcorregut més de dos anys des de la primera aportació. Amb l’eliminació d’aquesta reducció per la Llei 35/2006 de l’IRPF, es va regular un règim transitori en virtut del qual aquesta reducció es pot aplicar a les prestacions derivades de contingències anteriors a 1 de gener de 2007 i a les derivades de contingències posteriors, en aquest cas per la part corresponent a les aportacions realitzades abans d’aquesta data. A aquest efecte, s’estableix que el règim transitori només es podrà aplicar a les prestacions rebudes en l’exercici en què esdevingui la contingència o en els dos següents. Atenció. Els cobraments que procedeixin d’aportacions dutes a terme abans del 31-12-2006 podran gaudir d’una reducció del 40% quan s’incorporin en l’IRPF. Per gaudir d’aquesta reducció, el cobrament s’ha de fer o bé en el mateix exercici en el qual ocorri la contingència o bé en els dos exercicis següents. Més d’un pla de pensions Però què succeeix si té més d’un pla al qual podria aplicar aquesta reducció? Per a la DGT únicament podria gaudir de la reducció un únic any podent triar quin d’ells. És a dir, si volgués cobrar en forma de capital dos plans de pensions en dos exercicis diferents, només en un d’ells podria aplicar la reducció. No obstant això, el Tribunal Econòmic Administratiu Central (TEAC), en la seva Resolució de 24 d’octubre de 2022 (d’unificació de doctrina) ha acabat corregint aquest criteri restrictiu d’Hisenda i permet aplicar la reducció a totes les quantitats cobrades en forma de capital en l’exercici de la contingència o en els dos següents. Atenció. D’acord amb el TEAC, quan es rebin prestacions de diversos plans de pensions, la reducció del 40% es podrà aplicar a totes les quantitats percebudes en forma de capital (pagament únic) en l’exercici en el qual es produeixi la contingència corresponent a cada pla i en els dos exercicis següents. Devolució d’ingressos indeguts En cas que hagi aplicat el criteri d’Hisenda i no va aplicar la reducció en algun dels plans de pensions cobrats en forma de capital, ara pot rectificar la seva declaració de renda sol·licitant la devolució d’ingressos indeguts si l’exercici encara no ha prescrit. Hisenda li haurà de donar la raó assumint el criteri d’aquesta Resolució del TEAC. Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió. Una salutació cordial, leer más
La reforma de las cotizaciones para los trabajadores autónomos
Aunque no exento de problemas por cuanto esta decisión de mantener al margen de la negociación al Congreso de los Diputados no gustó a la mayoría de los grupos parlamentarios, que criticaron muy duramente la decisión del Gobierno y que solicitaron, con una amplia mayoría, su tramitación por Proyecto de Ley Urgente, finalmente, será tramitado como proyecto de ley a petición de varios grupos parlamentarios, que insisten en que se trata de un «punto de partida» que puede y debe ser mejorado. Cumple advertir que dicha reforma se trata de un cambio estructural drástico con nuevas reglas tanto para autónomos como para emprendedores y, ciertamente, de un gran impacto en la economía. Nuevo sistema En primer lugar, la reforma establece que en los próximos tres años se despliega progresivamente un sistema de quince tramos que determina las bases de cotización y las cuotas en función de los rendimientos netos del autónomo, como transición al modelo definitivo de cotizaciones por ingresos reales que se producirá como muy tarde en nueve años. En pocas palabras, de los 294 € de cuota fija mínima en la actualidad se pasará a un sistema progresivo de 15 tramos según los ingresos, que se implantará durante los próximos años. Así, para 2025 la cuota de autónomos podrá oscilar entre 230 € y 590 €. Además, se define el concepto de rendimientos netos, fundamental para la puesta en marcha del nuevo sistema. De esta manera, los rendimientos netos se calcularán deduciendo de los ingresos todos los gastos producidos en ejercicio de la actividad y necesarios para la obtención de ingresos del autónomo. Sobre esa cantidad, se aplica adicionalmente una deducción por gastos genéricos del 7% (3% para los autónomos societarios). El resultado serán los rendimientos netos y esa será la cifra que determinará la base de cotización y la cuota correspondiente. Se habilita así un sistema que permite a los autónomos cambiar su cuota en función de su previsión de ingresos netos (descontando los costes de desarrollar su actividad) hasta seis veces al año. Al final del ejercicio fiscal y una vez conocidos los rendimientos netos anuales, se regularizarán las cotizaciones, devolviéndose o reclamándose cuotas en caso de que el tramo de rendimientos netos definitivos esté por debajo o por encima del indicado por las previsiones durante el año. Las cuotas mensuales a la Seguridad Social irán desde los 230 euros al mes a los 500 euros al mes en 2023 y de los 200 euros al mes a los 590 euros al mes en 2025, siempre en función de los rendimientos netos. Según publicó el Gobierno, en términos porcentuales, los autónomos con ingresos más bajos experimentarán una reducción de su cuota de más del 30% respecto a la actual. Los trabajadores autónomos con rendimientos por debajo del SMI, entre los que abundan jóvenes y mujeres, pagarán cuotas entre 200 y 260 euros al mes en 2025. Ese año, los tramos de rendimiento medio tendrán cuotas entre 290 y 294 euros mensuales y quienes ganan más de 6.000 euros al mes, 590 euros. El texto aprobado también fija una cuota bonificada para los nuevos autónomos de 80 euros durante doce meses, extensible a otros doce meses adicionales cuando los ingresos netos siguen siendo bajos. Otra de las novedades a destacar de la futura reforma es que las cuotas de los autónomos societarios, normalmente más elevadas, también se reducirán de forma sustancial con las tablas aprobadas. Los trabajadores por cuenta propia que sean socios de una empresa, si tienen rendimientos netos por debajo del SMI, tendrán una base mínima de 1.000 euros, frente a los actuales 1.234. Finalmente, a partir de 2023, el tope de cotizaciones para los autónomos mayores de 47 años desaparece. Hasta la fecha, los trabajadores por cuenta propia de más de esta edad no podían subir su cuota más allá de un determinado umbral con el fin de que no pudieran elevar la cuantía de su jubilación en los últimos años de vida laboral. Detalle de las bases y cuotas por tramos Tramo 1º: Los autónomos con unos rendimientos inferiores a 670 euros tendrán una cuota de 230 euros en el ejercicio 2023. Mientras que en 2024 bajará a 225 euros y en 2025 a 200 euros. Tramo 2º: Para los trabajadores por cuenta propia con ingresos mensuales entre 670 y 900 euros. Su cuota para el próximo año será de 260 euros. Bajará en 10 euros en 2024 y se establece un pago de 240 euros mensuales en el ejercicio de 2025. Tramo 3º: Aquellos autónomos con ingresos netos mensuales superiores a 900 euros e inferiores a 1.166,70 euros deberán pagar una cuota mensual en 2023 de 275 euros. Será de 267 euros en 2024 y 260 euros en 2025. Tramo 4º: El cuarto tramo se aplicará a aquellos que ingresen a partir de 1.166,70 euros y menos de 1.300 euros. En este caso, la cuota se mantendrá en 291 euros en los próximos tres años. Tramo 5º y 6º: Se aplica a los autónomos con rendimientos netos superiores a 1.300 euros e inferiores o iguales a 1.500 euros y por encima de 1.500 euros e inferiores o iguales a 1.700 euros. En los dos casos, y durante los próximos tres años, la cuota será de 294 euros. Tramo 7º: Trabajadores por cuenta propia con ingresos netos por encima de los 1.700 euros e inferiores o iguales a 1.850 euros. La cuota inicial será de 310 euros, subirá a 320 euros en 2024 y ascenderá a 350 euros en 2025. Tramo 8º: Los trabajadores por cuenta propia con rendimientos por encima de los 1.850 euros e inferiores o iguales a 2.030 euros, pagarán una cuota de 315 euros en 2023. Ascenderá a 325 euros en 2024 y será de 370 euros en 2025. Tramo 9º: En este tramo se concentran los autónomos con ingresos netos mensuales superiores a los 2.030 euros e iguales o inferiores a 2.330 euros. Así en 2023 tendrán una cuota de 320 euros el próximo año, en 2024 de 330 euros y en 2025 pagarán 390 euros mensuales. Tramo 10º: Los trabajadores autónomos con rendimientos netos de entre 2.330 euros y menos o igual a 2.760 euros al mes en 2023 tendrán una cuota de 330 euros. Pagarán 340 euros en 2024 y 415 euros en 2025. Tramo 11º: Se aplica a los autónomos que ingresen más de 2.760 euros, pero menos 3.190 euros. Su cuota en 2023 será de 350 euros, 360 euros en 2024 y 440 euros en 2025. Tramo 12º: A este grupo pertenecen los trabajadores por cuenta propia que ingresen más de 3.190 euros netos al mes, pero menos o igual a 3.620 euros. Así abonarán una cuota de 370 euros en 2023, de 380 euros en 2024 y 465 euros en 2025. Tramo 13º: Atiende a los autónomos con ingresos netos entre 3.620 euros e iguales o inferiores a 4.050 euros. Sus cuotas aumentarán en 100 euros en los próximo tres años y pagarán 390 euros mensuales en 2023, 400 euros en 2024 y 490 euros de 2025. Tramo 14º: Se aplicará a los autónomos con rendimientos netos mensuales de más de 4.050 euros, pero iguales o inferiores a 6.000 euros. De cara al próximo ejercicio sus cuotas ascienden a 420 euros. Mientras que 2024 y 2025 pagarán 450 euros y 530 euros, respectivamente. Tramo 15º: Representa el grupo de trabajadores autónomos que en el ejercicio 2023 ganen más de 6.000 euros. En este caso, las cuotas partirán desde los 500 euros, subirán a los 530 euros en 2024 y terminarán en 590 euros en 2025. Acción protectora Además, la reforma incluye una importante mejora en el esquema de protección por cese de actividad de los trabajadores por cuenta propia. En base a la experiencia del despliegue de prestaciones durante la pandemia y la erupción del volcán Cumbre Vieja de La Palma, se amplían las modalidades del cese de actividad para mejorar la cobertura de distintas contingencias, como en caso de una interrupción solo parcial de la actividad, y se adapta a los autónomos la protección que proporciona a los asalariados el mecanismo RED establecido en la reforma laboral para situaciones de crisis cíclicas o sectoriales. Los beneficios e inconvenientes de este nuevo sistema Los beneficios de las cuotas de autónomos propuestas para el periodo 2023-2025 son los siguientes: un sistema progresivo justo – quien más gana, más paga-; una mejora la protección social de los autónomos; Sostenibilidad del sistema de pensiones; reducción de la cuota para quienes menos ganan -de acuerdo con la Administración, dos tercios de los autónomos (quienes ganen 900 € o menos) se beneficiarán- y flexibilidad para adaptar la cuota durante el año -hasta en 6 ocasiones-. Los inconvenientes de las cuotas de autónomos propuestas para el periodo 2023-2025 son los siguientes: Equipara en obligaciones dos realidades laborales muy distintas; no se valora el riesgo de emprender; puede llegar a desincentivar el emprendimiento; marcha de autónomos a países con mejor tributación -especialmente quienes puedan teletrabajar- En definitiva, se trata de un sistema que se inspira en países donde existe mayor solvencia económica, hay más industria, multinacionales, y es más fácil para los autónomos obtener niveles de facturación dignos. Además, en dichos países hay una menor proporción de autónomos en comparación con España. Régimen transitorio La principal novedad que introduce el nuevo sistema de cotización de los autónomos implantado por el Real Decreto-ley 13/2022 es el sistema de tramos basado en los rendimientos netos (o netos minorados en determinados casos) de la persona autónoma. Este sistema recoge bases de límites máximos y mínimos para establecer como base de cotización para cada tramo de rendimientos netos obtenidos y, en virtud del artículo 44 apartado 4 de la redacción tras la reforma del Real Decreto 2064/1995, de 22 de diciembre, por el que se aprueba el Reglamento General sobre Cotización y Liquidación de otros Derechos de la Seguridad Social, la base de cotización elegida por el autónomo debe estar comprendida entre la base de cotización máxima y mínima comprendida para el tramo de rendimientos en que se encuentre. Respecto a los autónomos que a 31 de diciembre de 2022 vinieren cotizando por una base de cotización superior a la que les correspondería por razón de sus rendimientos según la Ley General de Presupuesto del Estado del correspondiente ejercicio, la Disposición transitoria sexta del Real Decreto introductorio de la reforma es clara, «Los trabajadores por cuenta propia o autónomos que a 31 de diciembre de 2022 vinieren cotizando por una base de cotización superior a la que les correspondería por razón de sus rendimientos podrán mantener dicha base de cotización, o una inferior a esta, aunque sus rendimientos determinen la aplicación de una base de cotización inferior a cualquiera de ellas. A modo general la base de cotización elegida por el autónomo debe estar comprendida entre la base de cotización máxima y mínima comprendida para el tramo de rendimientos en que se encuentre así como los trabajadores por cuenta propia o autónomos que a 31 de diciembre de 2022 vinieren cotizando por una base de cotización superior a la que les correspondería por razón de sus rendimientos podrán mantener dicha base de cotización, o una inferior a esta, aunque sus rendimientos determinen la aplicación de una base de cotización inferior a cualquiera de ellas. leer más
Subscríbete
El newsletter de la Asesoría Pellicer no es invasivo. Sabemos muy bien que en las actividades profesionales no hay tiempo para perder, por eso sólo te haremos llegar noticias relevantes para tus intereses.